مقالات

آداب معاشرت در محل کار

آداب معاشرت در محل کار

درود بر شما دوست عزیز

در این نوشته میخوام در رابطه با آداب معاشرت در محل کار با شما حرف بزنم٬ واحتمال میدم شما که الان میخواین اطلاعات حرفه ای تون را در رابطه با آداب محل کار افزایش دهید٬ یا شاغل هستین و یا میخواین به صورت حرفه ای کسب و کار جدیدتون رو استارت بزنین یا در یه جایی شروع بکار کنین، که در همه ی موارد ٬ این مقاله میتونه بسیار در این زمینه به شما کمک کنه و بهتره بگم جای درستی تشریف آوردین…

دقیقا یادمه پاییز سال ۱۳۷۸ که برای اولین بار میخواستم در یه ارگان دولتی شروع به کار کنم٬ چقدر دغدغه داشتم!

حتی یادمه به پیش دایی و دامادم که فرهنگی بودن٬ رفتم و سوال کردم که وقتی رفتم پیش رئیس چطوری سلام بدم٬ آیا دست بدم یا نه؟ بشینم یا نشینم؟کیفم کنار دستم باشه٬ رو میز باشه٬رو پام باشه؟!

اینا رو که پرسیدم تازه دغدغه م شد پوششم و قشنگ یادم  یه پیراهن تیره انتخاب کردم و باهاش رفتم برای انجام امورات تشکیل پرونده و…٬ که در ورودی ستاد سرپرستی٬ یه آقای کت شلواری مرتب و قد بلند با موهای جو گندمی و ظاهر کاملا متشخصی٬ درست رو پله ها منو نگاه کرد و وایستاد و بعد از چند ثانیه زل زدن٬ بدون هیچ مقدمه ای گفت:

تو یکی از منفورترین پرچمهای جهان رو به سینه ات زدی!

تازه متوجه شدم که کنار جیب پیراهنم پرچم یکی از کشورهاییست که ماها٬ تاییدشون نمی کنیم. دست و پامو گم کردم که خوب شد قبل رفتن به واحد حراست این بهم هشدار داد. بماند که وقتی با خودکار پرچم را خط خطی کردم چقدر ضایع شده بود.

و هزاران دغدغه ی دیگه بعد از رفتن به محل کار که؛

  • رفتارم با همکارم چطور باشه

  • با مافوقم چطوری رفتار کنم

  • تو جلسات و کمیته ها چطوری رفتار کنم

  • اگه کسی ازم انتقاد کرد چطور برخورد کنم

  • أصلا خودم چطوری انتقاد باید بکنم که کمترین حس ناخوشایند رو منتقل کنم.

  • برای رفتار با همکار غیر همجس٬ آداب معاشرت حرفه ای چی میگه

  • هدیه بدم به مافوقم یا نه؟اگه آره در چه حد و یا چی باشه.

  • و…

برای همین تصمیم گرفتم نتیجه چندین سال تجربه تو محیط کار و مطالعاتی که تو این زمینه داشتم رو با شما به اشتراک بزارم.

از اونجایی که٬ بخش قابل توجهی از روزهای زندگی ما در دفتر کار و  کنار همکاران مان میگذره٬ چگونگی رفتار و برخورد و پوشش ما در محیط کار از اهمیت بسیار زیادی برخورداره و دونستن آداب معاشرت در این محیط هر چه بیشتر و بیشتر ضرورت پیدا می کنه.

حتی یه سلام و روز به‌خیر گرم میتونه بر حال خودتان و هم بر حال‌ همکارانتان تاثیر مثبت داشته باشه. پس با آموزش مهارتهای آداب مهاشرت در محل کار٬ این موهبت الهی را به خودتان، همکاراتون و مکانی که در آن مشغول به کار هستید، هدیه کنید.

اینجا به چندتا از آداب معاشرت در محل کار اشاره می کنم:

  • زمانی که به کسی معرفی می‌شوید، اگر پشت میزتان هستید٬ بلند شوید. این کار به برقراری رابطه‌ای درست و قوی میان شما و آن شخص کمک بزرگی می‌کند. در غیر این صورت احتمال نادیده گرفته شدن شما توسط طرف مقابلتان٬ بسیاربالا می‌رود و این به ضرر شماست.

  • هنگام معرفی خودمان، نام و نام خانوادگی خود را کامل ادا کنیم. اگه پسوند یا پیشوند طولانی یا دشواری داریم، بهتره از آن صرف نظر کنیم، اگه میخوایم کارت ویزیت بدیم٬حتما اشاره‌ای کوتاه به املا و تلفظ صحیح آن داشته باشیم

  • در دوصورت شما باید برای دست دادن پیش قدم شوید؛

الف:اگر شما میزبان هستید(میتونه میزبان جلسه یا کمیته یا تو دفتر کارتون)

ب:اگر شما رتبه ی بالا تری دارید.(البته با در نظر گرفتن مرزهای جنسیتی و دینی  و در شرایط فعلی ومحدودیتهای موجود برای مقابله و پیشگیری از ابتلا به کرونا)برای دست دادن اقدام کنید.

  • ما در مقاله آداب معاشرت تجاری اشاره کردیم که وجه تمایز آدمای حرفه ای٬ یکی پوشش و دیگری تسلط به آداب معاشرت هستش. بنابراین رعایت چهارچوب اداری برای پوشش و اینکه حرفه ای بنظر برسید٬ بسیار با اهمیته. وما به عنوان یک کارمند اداری یا مدیر یا رئیس موظف به رعایت آن هستیم و اینکه پوششمان چطوری باشه در آداب معاشرت تجاری مفصل به آن پرداختیم و در پیج اینستاگرامی هم چندتا پست رو به آن اختصاص خواهیم داد که در پایین صفحه ی اصلی سایت میتونید مشاهده نمایید.

  • بیشتر از یک یا دو بار از واژه ی«متشکرم» در هر مکالمه استفاده نکنیم.استفاده ی بیش از حد این واژه در مکالمه‌های شغلی و اداری می‌توانه شما را ضعیف و با اعتماد بنفس پایین نشون بده.

  • در محل کارتان٬ چه برای خانم و چه برای آقا و در هر رتبه و جایگاه شغلی صندلی را بیرون نکشید؛. این کار در فضای اداری چاپلوسی به نظر می‌رسه و جالب نیست أصلا.

  • به حریم خصوصی افراد، چه در قالب مسائل شخصی و چه در قالب امور شغلی احترام بگذارید. خط قرمز پررنگ در محیط اداره، دخالت در امور همکاران است که میتونه شما را از چشم همه بیندازه.

  • از تماس‌های شخصی و مکالمه‌های طولانی خودداری کنیم و آنها را برای فضای خصوصی خود بگذاریم و در صورت ضرورت، تماسی کوتاه و مختصر برقرار کنیم که برای همکاران ایجاد زحمت نکنه.

  • نگاه کردن به موبایل و شبکه‌های اجتماعی و… شما را فردی کم‌کار و تنبل نشان می‌ده.و زنگ موبایلتان هر چقدر زیبا و شنیدن باشه، ادب درمحل کار حکم میکنه که صدای پایینی داشته باشه.

  • حتی اگه عجله داشته باشیم٬ بدون در زدن واجازه ورود٬ وارد اتاق همکار یا مدیری شدن٬ هیچ‌گاه توجیه مناسبی نیست؛ حتی اگر به اتاق صمیمی‌ترین همکارتان هم می‌روید. در زدن نشانی از شخصیت والا و تسلط شما به آداب معاشرت و حرفه ای بودن شماست.

و در نهایت٬از مطرح کردن جزئیات زندگی و مسائل شخصی‌تان در محیط کاریتان بشدت خودداری کنید. این کار می‌تونه٬ شأن و جایگاه شما را نزد دیگران متزلزل کنه و شاید هم  روزی به ضرر شما از آن استفاده کنند.

البته آداب معاشرت در محل کار جزئیات بیشتری داره٬ولی سعی کردم که به کاربردی ترین آنها در این نوشته اشاره کنم٬وجا داره یه تشکر درست حسابی هم از شما دوست عزیز داشته باشم بابت انتخاب سایت آکادمی سخن.

موفق  و پیروز باشید. عبداله پور

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا