مقالات

چگونه با رعایت آداب معاشرت در هر جمعی سرآمد باشیم

آداب معاشرت همان مهارتی است که هر فردی در هر سن و سالی به آن احتیاج دارد زیرا این مهارت باعث می شود شما رفتار اجتماعی درستی داشته باشید و بتوانید با افراد زیادی ارتباط گرفته و پیشرفت عظیمی داشته باشید در این مقاله قرار است با قوانین آداب معاشرت آشنا شویم پس لطفا با ما همراه باشید.

 

آداب معاشرت یک فروشنده ی حرفه ای با مشتریان چگونه است؟

 

برایان تریسی در کتاب فکر خودتان را عوض کنید تا زندگی تان عوض شود می گوید:

 

«افراد حرفه ای دو وجه اشتراک دارند»

  • اول این که این دسته از افراد به آداب معاشرت تجاری و اجتماعی مسلط هستند
  • دوم اینکه وجه دیگر آن ها این است که فروتنی شان زیاد است یعنی هرچه این افراد پربارتر می شوند تواضع آن ها نیز بالاتر می رود و به کمک کردن به انسان های مختلف علاقه مند تر می شوند.

 

ولی وقتی حرف از آداب معاشرت  در تجارت می شود ذهن همه ی افراد به سمت پوشش می رود در صورتی که پوشش یک بخش از آداب معاشرت تجاری را به خود اختصاص می دهد و بخش عمده آن هم همان زبان بدن (body language) است؛

بدن دقیقا مانند تابلویی عمل می کند که قبل از اینکه ما در جلسات مذاکره یا فروش در مقابل فروشنده قرار بگیریم  و یا قبل از این که حتی یک کلمه حرف زده باشیم بدن ما دقیقا به مانند یک تابلو یه دسته اطلاعات را به مشتری می دهد؛

 

برای مثال فروشنده لباسی را تصور کنید که در فروشگاه خود نشسته و منتظر مشتری است این روزها که همه گوشی به دست اند این فروشنده نیز غرق در تلفن همراه خود شده است و وقتی مشتری وارد می شود به همان ترتیب ادامه می دهد بدون این سر خود رابرگرداند و کاملا متوجه مشتری باشد یا کاملا وقت خود را به مشتری اختصاص دهد در همان حالت، گوشی به دست تمام سوالات مشتری را پاسخ می دهد خوب در این شرایط زبان بدن این فروشنده چه می گوید؟ می گوید آقا و خانم عزیز اشتباه آمده اید زیرا من فروشنده نیستم و نمی خواهم چیزی را به شما بفروشم!!جالب است نه؟ آن فروشنده با خود فکر می کند رفتار درستی از خود به نمایش گذاشته است ولی در اصل فقط به مشتری ثابت کرده است که فروشگاهش محل مناسبی برای خرید نیست!!

رفتار درست در این مواقع این است که فروشنده به هنگام ورود مشتری از جای خود برخواسته و با سلامی گرم پذیرای مشتری باشد و تمام سوالات مشتری را با خوشرویی و حال خوب پاسخ دهد.

 

یادتان باشد هفتاد درصد از شخصیت همه ی افراد قبل از این که حتی زبان به سخن گشوده باشند توسط طرف مقابل آنالیز شده و مورد قضاوت قرار می گیرد پس فراموش نکنید اولین برخورد و آداب معاشرت شما شخصیت شما را به افراد مختلف می شناساند.

 

 

آداب معاشرت در شبکه های اجتماعی:

 

بله کاملا درست خوانده اید شبکه های اجتماعی نیز آداب معاشرت مخصوص به خود را دارند و چگونگی رفتار ما در این فضا بسیار مهم است عمده افراد تصور می کنند که فضای مجازی با فضای عادی فرق می کند و در شبکه های اجتماعی به هرصورتی که خواستند می توانند رفتار کنند و این اصلا موضوع  مهمی نیست اما نکته دقیقا در همین جاست که فضای مجازی با فضای عادی ما هیچ گونه تفاوتی ندارد در هرزمانی ک شما قصد سند کردن مطلب یا استیکر و … راداشتید این فکر باید در ذهن شما باشد که آیا اگر این شخص  روبروی من هم نشسته بود باز هم اینگونه ابراز محبت می کردید؟آایا استیکری که در حال فرستادن بودید باز هم سند می کردم؟ و آیا رفتارتان در حالت عادی همین گونه بود اگر پاسخ شما منفی بود پس رفتار شما در فضای مجازی نیز مناسب نیست و شما اولین قوانین مربوط به آداب معاشرت در فضای مجازی را زیر پا گذاشته اید.

نکته دیگر این که بدون اطلاع و اجازه از کسی، آن فرد را به هیچ عنوان در هیچ گروهی اضافه نکنید زیرا با این کار فقط باعث زحمت آن فرد می شوید.

کلام آخر این که هر جایی آداب معاشرت مخصوص به خود را دارد و شما همیشه باید متناسب با هرجایی که هستید رفتار مناسبی داشته باشید.

آداب معاشرت مهارتی که همه به آن نیاز دارن!

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا