سخنرانی و فن بیانمقالات

ایجاد آرامش برای سخنرانی و صحبت در جمع

ایجاد آرامش برای سخنرانی و صحبت در جمع

پارسا عبدالله پور

همراهان گرامی، به شما تبریک می گویم. اینکه مطالعه را شروع نموده اید ، نشان می دهد که به رشد و ترقی خود ارزش قایل هستید و باور دارید که با آموزش، تمرین و پشتکار می توانید به رؤیاها دست یابید. که این جای تقدیر دارد.

دوستان، برای اینکه بتوانیم در عصر جدید در کار و زندگی تأثیرگذار باشیم باید خودمان را به توانایی‌های متعددی مجهز کنیم که ازجمله مهم‌ترین این مهارتها: توانایی برقراری ارتباط اجتماعی، با سخن گفتن، گوش دادن و پرسیدن است.

اگر به‌درستی از این مهارت استفاده نکنیم در حل مشکلات اعم از خانوادگی، شغلی، اجتماعی و… ناتوان خواهیم بود. خوشبختانه این مهارت نیز مثل سایر مهارت‌ها، کسب کردنی و آموختنی است فقط کافیست از مدرسین و مشاورین فعال در این عرصه کمک بگیریم و نکات و اصول ارائه‌ شده را بکار گیریم.

شاید برای شما هم پیش‌آمده زمانی که قرار بوده در یک جمعی سخنرانی کنید و یا در دانشگاه کنفرانس بدین و یا سؤالی بخواین بپرسین و یا در محیط کار و یک مهمانی که افراد آن را برای اولین بار می‌بینید، و یا ملاقات با نامزد مورد علاقه تان، حتی در جمع‌های خانوادگی خواستین صحبت کنید دلشوره داشتید و هنگام قرار گرفتن در موقعیت برخی از نشانه‌های جسمی در شما بروز کرده و شما موقعیت‌ها و فرصت‌های خوبی رو ازدست‌داده باشید.

شاید جلوی پیشرفتتان را گرفته باشد و مانع از ابراز استعدادهای شما شده باشد! برای اینکه بتوانید راحت‌تر این مشکل را کنار بگذارید باید نسبت به آن آگاهی خودتان را افزایش دهید به‌طوری‌که موفقیت تان در غلبه بر آن، بیشتر شود. پیشنهاد می‌کنیم برای شناسایی عوامل ترس از صحبت در مقابل جمع و راه‌های غلبه بر آن ادامه مطالعه این کتاب را از دست ندهید.

دلایل ترس از سخنرانی و صحبت کردن در جمع و راه‌های غلبه بر آن:

 آقای محمدی، دانشجوی ترم دوم کارشناسی و شاغل در یکی از ادارات، مشکل خود را این‌گونه بیان می‌کند: زمانی که می‌خواهم در جمع چند نفره، مثل جلسات اداری صحبت کنم، یا اینکه کنفرانسی ارائه بدم و متوجه می‌شوم که کسی داره نگاهم می‌کنند دست‌ و پایم را گم می‌کنم! هنگام برخورد با غریبه‌ها نمی‌تونم هیچ حرفی بزنم، توانایی ارائه کنفرانس ندارم و وقتی مجبور به حرف زدن می‌شوم صورتم قرمز می‌شود، طوری که احساس می‌کنم مغزم داره خالی میشه و بیشتر ترسم از اینه که مبادا مورد تمسخر قرار بگیرم و ازم انتقاد بشه، گاهاً ترجیح میدم در بعضی جلسات، مراسم‌ها و مجالس شرکت نکنم!

حالا هراسمی رو این مسئله بذاریم فرقی نمی‌کنه! ترس از جمع باشه، کمرویی باشه، اجتماع گریزی یا هر اسم دیگری!

واقعیت این است که ترس به‌صورت غیرمنطقی و شدید از یک یا چند موقعیت اجتماعی وجود داره و نکته جالب اینکه، این‌گونه از افراد می‌دانند که ترس شان افراطی و غیرمنطقی هست، ولی در هرصورت مسئله این‌قدر بزرگ می‌شود که فعالیت‌های اجتماعی آن‌ها، دچار اختلال می‌گردد.

همراهان عزیز؛ هر جا من از واژه سخنران و سخنرانی استفاده می‌کنم، منظورم صرفاً سخنرانی و سخنرانان حرفه‌ای نیست، ما در هر زمان و موقعیت، که داریم برای یک یا چند نفر صحبت می‌کنیم، در واقع یک سخنران هستیم و کاری که انجام می‌دهیم، یک سخنرانی ست.

در دوران دانشگاه یکی از همکلاسی‌هایمان، علیرغم اینکه دانشجوی بااستعداد و زرنگی بود همیشه می‌گفت: جرآت ندارم در حضور دانشجویان قرار بگیرم و کنفرانس بدم مخصوصاً اینکه جنس مخالف هم در جمع ما باشند، احساس می‌کنم تسلط کافی برای صحبت کردن ندارم چیزی که میخوام بگم رو فراموش می‌کنم و می‌ترسم از من انتقاد کنند!

 دقیقاً نمیدونم باید چه برخوردی با آن‌ها بکنم؟ و این ترس باعث شده، اعتماد به ‌نفس خود رو به‌کلی از دست بدم و نتوانم از استعدادم استفاده کنم و گاهاً فرصت‌های خوبی رو هم از دست دادم.

 بله، یکی از عمده‌ترین دلیل ترس از کنفرانس و صحبت کردن در جمع، نداشتن اعتمادبه‌نفس کافی است و بهترین راهکار برای حل مشکل، این است که:

۱-  به خودتون تلقین کنید که به‌خوبی قادر به انجام این کار هستید و با این تلقین اراده و اعتمادبه‌نفس خود را بالا ببرید.

۲-  زیربنای احساسات هر انسانی چیه؟ افکار اوست، پس احساسات منفی هم می‌تواند یکی دیگر از علل ترس و اضطراب در فعالیت‌های جمعی باشد به دلیل اینکه افکار منفی باعث می‌شود که احساسات آدم تخریب شود. پس اگر بتونیم افکار منفی را به افکار مثبت تبدیل کنیم، میتونیم بر ترس غلبه کنیم.

غلبه بر ترس از سخنرانی در جمع، اصلاً کار آسانی نیست و هیچ راه آسانی هم وجود ندارد، چون اگر کار آسانی بود به‌عنوان یکی از اضطراب‌آورترین فعالیت‌ها در جهان از آن یاد نمی‌شد. ولی خبر خوب اینکه خوشبختانه کاملاً قابل‌کنترل می‌باشد.

اجازه دهید نکته بسیار جالبی را از دیل کارنگی یادآوری کنم،که میگه: ” کسانی که بیشتر از همه از سخنرانی و صحبت کردن در جمع ترس دارند، تأثیرگذارترین سخنرانان هستند.”

و جالب‌تر اینکه ترس از سخنرانی و صحبت کردن در جمع ریشه در کمال‌گرایی افراد دارد موقعی که احساس کنیم که به حد کافی خوب نخواهیم بود ترس ما را فرامی‌گیرد و آن‌هم از زمانی که خود را ارزیابی می‌کنیم و خودمان را مورد قضاوت قرار می‌دهیم، این اتفاق می‌افتد!

آقای محمدی از خودش پرسید:

چطور می‌توانم بر ترس از صحبت کردن در جمع غالب و از دستش خلاص شوم؟ حتماً باید راهی باشه؟ اندکی فکر کرد و سپس سراغ یکی از مشاوران سخنرانی و فن بیان رفت.

بله راه درستی رو انتخاب کرده بود…، وقتی مشکل موجود را با مشاور سخنرانی و فن بیان مطرح کرد، مشاور پاسخ داد که: اگر خودمان را همان‌طور که هستیم بپذیریم و هنگام صحبت کردن در مقابل جمع سعی کنیم که خودمان باشیم و کمال‌گرایی را رها کنیم و بی‌خیال این شویم که به بهترین شکل ممکن ظاهر شویم و احساسات و افکار واقعی خودمان را به نمایش بگذاریم، مطمئناً سخنران خوبی خواهیم شد و با بالا بردن مهارت‌ها و تمرین‌های مختلف و تکنیک‌هایی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد به‌طور کامل آن را رفع و بر ترس غلبه خواهید کرد.

مشاور سؤال کرد: آقای محمدی، وقتی‌که دچار ترس می‌شوید چه حالاتی برایتان پیش می آید؟

آقای محمدی، نشانه‌های جسمی هنگام ترس از صحبت کردن در جمع را این‌گونه بیان کرد:

لرزش در صدا و گاهاً در اندام‌هایم ایجاد می‌شود، عرق می‌کنم و چهره‌ام برافروخته می‌شود و در صحبت کردنم اختلال پیش می‌آید. قلبم گوپ، گوپ شروع به تپش می‌کند و دوستانم که متوجه من هستند می‌گویند، کمی به‌طرف مخاطبین خم می‌شوم.

احتمالاً هرکدام از ما، یک یا چند مورد از علائمی که آقای محمدی به آن اشاره کرد را در خودمان مشاهده کرده باشیم. این ترس احتمالاً به یکی از دلایل زیر می‌باشد:

·        به دلیل اینکه مبادا به من بخندند و منو ناراحت کنن!

·        به دلیل وجود افراد غریبه و عدم آشنایی با افراد!

·        ترس از اینکه در موردش چطوری قضاوت می‌کنند.

·        گاهاً بیشترین ترس از اینه که نکنه دیگران متوجه ترس من شوند و من را با اعتمادبه‌نفس پایین بشناسند.

کمال‌گرایی هم نقش بسزایی در ترس از سخنرانی دارد...

همراهان گرامی:

بنا به درخواست اعضا محترم سایت، ادامه بحث بصورت فایل صوتی بعنوان محصولی رایگان تهیه گردید می توانید را میتونید بصورت صوتی از مقاله های رایگان دانلود کنید و استفاده کنید.

پیروز و پرانرژی باشید.

۲۵ آذر ۱۳۹۵

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا