سخنرانی و فن بیانمقالات

فن بیان چیست؟

فن بیان چیست؟

 

 

   فن بیان به نحوه ادا و لحن تلفظ کلمات گفته می شود در واقع همان قدرت صحبت کردن است که برای ارتباط با دوستان و روابط عمومی مناسب کاربردهای فراوانی دارد.

گفته های سخنران در صورتی که ماهرانه و طبق اصول بیان شود باعث ایجاد حس خوب در مخاطبین شده و نطق سخنران کاملا تاثیر گزار خواهد بود.

علت نیاز به مهارت در بیان :

    گاها تصور میشود که فن بیان خوب فقط برای معلمین ، مدرسین، سخنرانان و کلا افرادی که در حوزه اموزش فعالیت دارند نیاز می باشد که می توان گفت این تصور اشتباه است.

 در عصر جدید مهارت در برقراری ارتباط حرف اول را میزند از انجایی که مهمترین عامل برای قراری ارتباط موثر و مفید و مشاوره خوب فن بیان می باشد چون بیشتر ارتباطات روزمره ما ارتباط کلامی است پس نیازمند فن بیان قوی برای یک ارتباط موثر می باشیم.

باید بدانید که با کسی چطوری صحبت کنید و چطوری نظرشو جلب کنید و کاری کنید که از صحبت کردن با شما لذت ببرد.

تاثیر فن بیان :

    بیان خوب تاثیر فوق العاده ای بر روی مخاطبین خواهد گذاشت بطوریکه مانع از خستگی و بی توجهی مخاطبین شده و درک و تاثیر مطالب بر مخاطبین چندین برابرخواهد شد ، مهارت در فن بیان برای تمامی افراد جامعه ضروری و باعث ارتقا جایگاه افراد و همچنین رونق در کسب و کار خواهد شد.

     در ارتباطات روزمره باعث اعتماد به نفس بالا و جدابیت در بیان خواهد شد و ناتوانی ان باعث انزوا خواهد شد، اکثر دانش آموزان و دانشجویان به دلیل نداشتن بیان زیبا و ناتوانی در تلفظ و ادای کلمات قدرت چرسیدن سوال از معلم و استاد خود را ندارند و باعث افت تحصیلی و کاهش درک مطالب درس خواهدشد.

     در مجالس و جلسات مشاوره و فروش داشتن مهارت در صحبت کردن باعث موفقیت در فروش و برجسته نمودن گوینده خواهد شد و همچنین سخنرانی که مهارت در صحبت کردن دارد بیان جذاب ایشان باعث جلب توجه مخاطبین شده و تاثیرگزاری ایشان چندین برابر میشود و موفقیت در سخنرانی برای سخنران امری بدیهی خواهد بود.

فن بیان چه کاربردی دارد ؟

   درسخنرانی و  همایش و سمینارها وهمچنین صحبت در جمع و مراسمات کاربرد فراوانی دارد و کسی که بخواهد مجری تلویزیون یا گوینده رادیو شود و یا بخواه فایلهای صوتی تولید کند حتما باید مهارت کافی در صحبت کردن را داشته باشد و بیانی جذاب داشته باشد.دانشجویان مقاطع تکمیلی برای دفاع پایان نامه و ارایه آن در صورت داشتن فن بیان خوب ، موفقیت آنها بیشتر می شود.

برای ارتباطات خانوادگی و زندگی مشترک و معرفی و مطرح کردن خود در جمع و هنگام استخدامی و همپنین در فروش و فعالیتهای روزمره ،مشاوره های مختلف و بیان احساسات و روابط عمومی و… کاربرد دارد.

عوامل موثر بر بیان خوب:

 تکرار و تمرین در بیان خوب خیلی موثر است.
 آموزش نقش اساسی در بیان خوب دارد.
 ضبط کردن صدا خود و گوش کردن به ان مفید خواهد بود.
 وسعت دامنه لغات و تلفظ درست کلمات باعث جذابیت در بیان و کاهش ترس هنگام سخنرانی می شود.
 کنترل ونداشتن لهجه هنگام سخنرانی در جلب توجه مخاطبین موثره
 بالا بردن قدرت کلام و استفاده از تکنیک های عمومی هم بسیار مهم می باشد.

آیا امکان بهبود بیان وجود داره ؟

     بعضی از افراد ذاتا دارای فن بیان زیبا و جذاب می باشند و قشنگ صحبت می کنند ولی این بدان معنا نیست که بقیه نتوانند زیبا و جذاب صحبت کنند و فن بیان حرفه ای داشته باشند،

فن بیان خوب اکتسابی است که شنونده خوب بودن و قرار گرفتن و صحبت با افراد ماهر در سخنرانی و همچین تمرین و تلفظ درست کلمات باعث بیانی جذاب خواهد شد و کاملا قابل یادگیری می باشد.

برای مثال می توانیم به مهارت در رانندگی اشاره کنیم که هیچ کسی از اول رانندگی بلد نبوده با تکرار و تمرین تبدبل به راننده ای ماهر شود که در مورد سخنرانی هم این کاملا صادق است.

آیا هر کسی که فن بیانی خوب دارد میتواند یک مجری خوب یا یک گوینده یا سخنران شود ؟

    جواب خیر است زیرا یک سخنران یا مجری یا گوینده خوب نیازمند یک سری اطلاعات و توانمندی های خاص و تکنیک های مورد نیاز می باشد پس داشتن فن بیان بدان معنا نیست که من فن بیانی خوبی دارم پس یک سخنران و گوینده یا مجری خوبی هستم، ولی کسی که بیان خوب دارد پیش زمینه ی این رو داره که با اموزش و استفاده از تکنیکها وتکرار وتمرین یک سخنران خوب شود.

تاثیر دامنه لغات در بیان :

    وسعت دامنه لغات این امکان را به سخنران یا گوینده می دهد که از بین وازگان بهترین کلمات را انتخاب و با لطافت و جذابیت تحویل مخاطبین دهد، اگر دامنه وازگان کم باشد با کوچکترین تداخلی هنگام سخنرانی رشته کلام از دست سخنران در رفته و جمع بندی مطالب توسط سخنران به مشکل بر میخوره.پس هر چه دامنه لغات وسیع تر باشه به همین اندازه سخنرانی راحت تر و ترس از سخنرانی کمتر خواهد شد.

 

شاد و پرانرژی باشید.

 

پارسا عبدالله پور

عبداله پور – آبان ۹۵

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا