مقالات

مقایسه ی آداب معاشرت در سه موقعیت مختلف

آداب معاشرت در مکان های مختلف

نکات برگزیده مطلب
  • نحوه رفتار و آداب معاشرت در مکان ها و موقعیت های متفاوت، با یکدیگر تفاوت دارد و در هر مکانی باید رفتار مخصوص به خود را داشت برای مثال شما نمی توانید در یک میهمانی دوستانه رفتاری خشک و مناسب میهمانی های رسمی را داشته باشید در مقاله زیر نحوه ی آداب معاشرت در سه موقعیت مختلف را بررسی کرده ایم.

آداب معاشرت در مکان های مختلف چگونه است؟

این روزها آنچه باعث تمایز شما از دیگر افراد می شود تنها نوع پوشش و یا به طور کلی ظاهر شما نیست! بلکه نحوه ی آداب معاشرت شما در میان افراد مختلف و در موقعیت های گوناگون است که بسیار مورد توجه قرار می گیرد، شاید جالب باشد بدانید نحوه ی سلام کردنِ ساده شما در میهمانی ها و یا نوع برخورد شما در میان جمع و حتی رفتار شما در فضای مجازی نیز می تواند آداب خاص  مربوط به خود را داشته باشد؛ اگر شما آداب معاشرت مناسب با هر فضا و موقعیتی که در آن هستید را درست اجرا نکنید این موضوع می تواند تجربه ی بدی را برای شما رقم بزند. برای مثال فرض کنید یک فروشنده ی حرفه ای نحوه آداب معاشرت با مشتریانش را نداند! تصور کنید در این زمان می تواند چه زیانی بزرگی به فروشِ فروشگاه وی وارد شود!!

به همین دلیل تصمیم داریم در این مقاله نحوه آداب معاشرت در چند مکان و موقعیت متفاوت را با شما در میان بگذاریم تا دانش خود را در این زمینه ها بالا برده و بهترین استفاده را از موقعیت های مختلف  زندگی خود داشته باشید.

 

آداب معاشرت تجاری:

 

اگر بخواهیم از نحوه رفتار درست در فضای کاری سخن بگوییم باید ده ها صفحه در این مورد بنویسیم به هرحال آنچه باعث می شود عده ای به یک فرد حرفه ای تبدیل شوند و عده ای دیگر نیز هیچ وقت در بازار و تجارت خود پیشرفت نکنند می تواند نحوه آداب معاشرت آنها در فضای حرفه ای و کاری شان باشد.

دو نکته ی مهم که برای داشتن بهترین آداب معاشرت در زمینه ی تجارت که همیشه باید به آن توجه کنید:

  • نحوه ی لباس پوشیدن
  • زبان بدن

دو نکته ی اولیه که هر فروشنده ی حرفه ای باید به آن توجه کند تا بتواند بهترین آداب معاشرت را با مشتریانش داشته باشد، ابتدا نحوه لباس پوشیدن و سپس زبان بدن ایشان است؛ توجه داشته باشد شما به عنوان یک فروشنده همیشه  باید لباس های مناسب  فضای کاری تان را به تن داشته باشید،  همچنین قبل از آنکه حتی با مشتری خود وارد مذاکره شوید زبان بدنتان ( حرکات بدن ) مانند یک تابلو، اطلاعات زیادی را به طرف مقابل انتقال می دهد.

 برای مثال شما با بی توجهی به هنگام ورود مشتری به فروشگاهتان این حس را به ایشان منتقل می کنید که آن فرد اهمیت زیادی برای شما ندارد و به همین صورت مشتریان زیادی را از دست خواهید داد!

باید بدانید قبل از هر سخنی، زبان شما ۷۰ درصد از مسیر را رفته و احساسات مختلفی را در مشتری ایجاد کرده است پس همیشه به این موضوع نیز باید توجه کافی داشته باشید تا بتوانید بهترین آداب معاشرت را با مشتری خود داشته باشید.

 

 

آداب معاشرت در مراسم و میهمانی های مختلف:

 

نحوه ی آداب معاشرت در میهمانی ها به موضوعات مختلفی بستگی دارد برای مثال اینکه شما در نقش میهمان باشید یا میزبان و یا اینکه نوع میهمانی رسمی باشد یا یک میهمانی خانوادگی، می تواند متفاوت باشد اما به هرحال نکاتی کلی وجود دارد که در تمام میهمانی ها باید به آن ها توجه کرد و ما در این مقاله قصد داریم از این نکات صحبت کنیم.

  • داب آدابا همیشه باید سعی کنید به عنوان میزبان فضای میهمانی به گونه ای باشد که هر دو طرف، یعنی شما به عنوان میزبان و هم میهمانتان احساس راحتی داشته باشید
  • ار شما ااگر شما میزبان باشید باید از قبل درباره ی تمام موضوعات حول محور میهمانی مانند تعداد میهمانان، نوع غذا و… برنامه ریزی داشته باشید
  • شما به عنواون نتبه عنوان یک میهمان باید از قوانین کلی میزبان در میهمانی پیروی کنید برای مثال اگر به یک میهمانی رسمی دعوت شده اید نباید در آن لباس اسپرت بپوشید
  • باید چه نقش میزبان را داشته باشید چه میهمان باید همیشه خوش رو باشید و با مهربانی رفتار کنید

آداب معاشرت در میهمانی وظیفه ی هر دو طرف یعنی هم میهمان و هم میزبان است و در هر دو صورت باید از قبل از میهمانی تمام موارد لازم بررسی شده تا بتوانید بهترین نوع آداب معاشرت و تعامل را در طی میهمانی برقرار کنید.

لباس مناسب فضای حرفه ای و کار

 

آداب معاشرت در فضای مجازی:

 

 

بله درست شنیده اید فضای مجازی هم آداب معاشرت مخصوص به خود را دارد و نمی توان در فضای مجازی هررفتاری از خود نشان  داد.

نکاتی که باید برای رعایت آداب معاشرت در فضای مجازی به آن توجه کرد شامل موارد زیر است:

  • باید بدانید فضای مجازی تفاوتی با فضای واقعی ندارد و در هر صورت شما باید همیشه ادب را در فضای مجازی رعایت کنید
  • قبل از سِند کردن هر مطلبی به این موضوع توجه کنید که آیا مطلبی که میفرستید مناسب است یا نه؟ برای مثال اگر آن شخص همین حالا روبروی شما قرار می گرفت با ایشان به همین نحو برخورد می کردید؟
  • بدون اجازه افراد ایشان را در هیچ گروه و پیجی وارد نکنید

در مقاله فعلی سعی شده است سه نوع موقعیت مختلف برای رعایت آداب معاشرت را در نظر بگیریم تا شما با انواع رفتارهای مناسب در مکان و موقعیت های مناسب آشنا شوید. به عنوان آخرین نکته هم لازم است یاد آوری کنیم حتی نحوه رفتار در وسایل نقلیه عمومی و یا آسانسور نیز آداب مخصوص به خود را دارد و شما به عنوان یک فرد در اجتماع باید به تمامی این  موضوعات واقف باشید.

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا