مقالات

مهارت های ارتباطی

مهارت های ارتباطی ، نحوه ارتباط موثر

 

به جرات میشه گفت که مهارت های ارتباط موثر مهم ترین مهارت زندگی انسان‌های امروزی به حساب میاد چون مهارت ارتباطی تمام حیطه‌های زندگی از کسب‌و‌کار گرفته تا زندگی شخصی و خانوادگی افراد رو تحت تاثیر خودش قرار میده. اگر در یک جمله بخوام اهمیت مهارت های ارتباطی رو براتون روشن کنم : اگر می‌خوایید تو این سیاره و با آدم‌ها زندگی کنید باید در ارتباط موثر حرفه‌ای بشید.

اما آیا با خوندن این مقاله در مهارت های ارتباطی استاد میشم؟ خیر، دنیای ارتباطات یک دنیای بزرگ و پر پیچ و خمه که نیاز به تمرین مستمر و البته یادگیری اصول و قوانین مخصوص داره، ما در این مقاله قراره که به یه سفر اکتشافی در این دنیای زیبا و رنگارنگ بریم و نگاهی اجمالی به بخش‌های مختلفش بندازیم؛ تا یه دید کلی از مسیر یادگیری مهارت های ارتباطی پیدا کنیم. اما نگران نباشید ما برای حرفه‌ای شدن شما در ارتباطات برنامه ای مستمر داریم. در مقالاتی که در آینده می‌نویسیم تک تک اصول و آموزش‌های لازم برای حرفه‌ای شدن در مهارت ارتباط موثر رو براتون توضیح می‌دیم و تنها کاری که باید بکنید اینه که آموزش‌های سایت آکادمی سخن رو دنبال کنید و تمرینات و آموزش‌هایی که بهتون میدیم رو بکار بگیرید. حالا بریم و سفرمون رو شروع کنیم.

منظور از مهارت های ارتباطی چیست؟

هر کاری که ما انجام می‌دیم تا باهاش چیزی رو به طرفمون بفهمونیم در لیست  مهارت های ارتباطی قرار می‌گیره. حالا می‌خواد با چشم باشه (ارتباط چشمی) یا با حرف زدن و یا کل بدن. اما خب برای راحتی بیشتر علمای اهل فن اومدن و این مهارت‌ها رو به دسته‌های مختلف دسته‌بندی کردن، که در ادامه این دسته بندی رو براتون بیشتر توضیح میدیم. اما مهم‌تر از روش ارتباط گرفتن این است که مخاطب شما کیه؟ به این معنی که آیا با همسرتون یا فرزندتون حرف می‌زنید، در میان دوستاتون هستید یا اینکه در محل کارید و می‌خواید با همکاراتون یا مدیرتون ارتباط برقرار کنید، و اینجاست که اهمیت مهارت های ارتباطی در جاهای مختلف مطرح می‌شه. ما هر کدوم از این گروه افراد را بررسی کرده و در وبسایت آکادمی سخن تحت عنوان (آداب معاشرت) در جاهای مختلف اصول و روش‌های ارتباط موثر رو واستون آماده کردیم، تا به راحتی هر چه تمام‌تر بتونید از این آموزش‌ها استفاده کنید و شیوه ارتباط موثر روبه خوبی یاد بگیرید.

مهارت‌های ارتباطی به چند دسته تقسیم میشن؟

یک دسته بندی خیلی ساده اما بسیار پرکاربرد ارتباطی به این شیوه است که شما با چه تعدادی از افراد گفتگو می‌کنید یا ارتباط می‌گیرید. از این منظر دو دسته مهارت‌های ارتباطی جمعی و مهارت‌های ارتباطی بین فردی به وجود میان.

مهارت ارتباط جمعی

اگه می‌خواید سخنرانی کنید و یا اینکه در یک تیم حضور دارید و با افراد مختلف همکاری می‌کنید، نیازمند استفاده از این مهارت هستید. چون قراره که به صورت همزمان با تعدادی از افراد گفتگو کنید و باید از روحیه کار تیمی بالایی بهره ببرید تا بتونید به بهترین شیوه ارتباط موثر داشته باشید. تفاوت نحوه حرف زدن ما در سخنرانی با وقتایی که داریم با دوستامون حرف می‌زنیم یا در حال گفتگوی دونفره هستیم کاملا مشخصه و این دو نوع ارتباط از مناظر زیادی با همدیگه تفاوت دارن و در دسته‌های متفاوتی قرار میگیرن.

مهارت ارتباط بین فردی

این دسته از ارتباط گرفتن برای گفتگو‌های دونفره‌ست. یعنی وقتی می‌خواید با مدیرتون یا کارمندتون، دوست‌تون، همسرتون یا حتی یه غریبه گفتگو داشته باشید. به دلیل اینکه بیشتر ارتباطات ما در این دسته قرار می‌گیرن آدما تمایل بیشتری به همین نوع ارتباطات دارن واسه همینه که بیشتر آدما از سخنرانی و حرف زدن تو جمع می‌ترسن و افراد کمی هستن که ارتباط جمعی رو به ارتباط بین فردی ترجیح می‌دن.

تا اینجای کار فهمیدیم برای ارتباط موثر باید اول تکلیف خودمون رو مشخص کنیم که با کدوم دسته از افراد گفتگو می‌کنیم (چون روش‌های هر کدوم متفاوته) و انواع تقسیم‌بندی مهارت‌های ارتباطی رو با همدیگه دیدیم. حالا در ادامه به این موضوع اشاره می‌کنیم که از چه راه‌هایی میشه ارتباط موثر و سازنده‌ای خلق کرد و انواع روش های ارتباطی کدامند.

ارتباطات فرمول داره

فرمول ارتباطات خیلی سادست، این فرمول در یک طرف (ارسال پیام) و در طرف دیگه‌اش (دریافت پیام) داره، کاملا بدیهیه که اگر یکی از این دو کارکتر نباشن ارتباطی در کار نیست. یعنی شما نمی‌تونید فقط ارسال کننده باشید و فقط دریافت کننده باشید؛ (حواسا جمع یه نکته مهم گفتم). پس برای ارتباط موثر باید بلد باشید پیام رو به درستی دریافت کنید و بتونید پیام رو به خوبی ارسال کنید. خب برای اینکه بخوبی پیامی رو بفرستید اول باید حرف طرف مقابل رو به خوبی درک کرده باشید که این موضوع همون دریافت درست اطلاعاته.

چطوری آدما رو درک کنیم؟

لطفا خوب گوش بدید. این که ما دوتا گوش داریم ویک دهان کاملا از نظر علمی موضوع اثبات شده‌ای هستش پس لطفا دو برابر انرژی که واسه ارسال پیام می‌زارید رو برای دریافت و درک اطلاعات زمان و انرژی بزارید. ۹۹ درصد اساتید حوزه ارتباطات می‌گن خوب گوش کردن بیشتر از خوب حرف زدن اهمیت داره پس خواهشاْ سرسری ازش نگذرید و خوب گوش بدید، یعنی وقتی طرف داره حرف میزنه تمام حواستون پیشش باشه و با تمام وجود بخوایید که درکش کنید و به قضایا از منظر اون نگاه کنید.

ارتباط چشمی همیشه در میدان

ارتباط چشمی به اندازه خوب گوش کردن یک پله پایین‌تر اهمیت داره. اما ما باهش مشکل داریم، یا از ارتباط چشمی می‌ترسیم یا بلد نیستیم چطوری این‌کارو بکنیم. لطفا به مردمک چشک طرف نگاه کنید همین، نه مثلث صورت، نه بین ابرو و نه هیچ جای دیگه؛ فقط نگاه کردن به مردمک چشم‌هاست که  اثر جادویی ارتباط چشمی رو در خودش داره. (اگه نگاش کنم فکر بد نمی‌کنه؟) در این مورد لطفا وقتی شما خودتون ارتباط چشمی برقرار می‌کنید فکر بد نکنید طرف مقابل هم فکر بد نمی‌کنه، می‌دونید چرا چون نگاه داریم تا نگاه؛ پس درست نگاه کنید.

ارتباط لامسه‌ای

ارتباط لامسه‌ای (با رعایت شٔونات اسلامی) هم یکی از راه‌های ارتباطی خیلی قدرتمنده که در بیشتر آموزش‌ها بهش اشاره‌ای نمیشه‌. دست دادن و بغل کردن از قدرتمندترین شیوه‌های ارتباط گیری صمیمانه هستن که در برخی مواقع بیشتر از حرف زدن و یا حتی دیگر روش‌های ارتباطی اثر خالص‌تر و قوی‌تری دارن پس ازش غالف نشید.

توهم زبانی

ما دو تا زبان داریم یکی زبون تو دهن‌مون و دیگری زبان بدن‌مون، متاسفانه یه توهمی که بیشتر افراد دارن اینه که فکر می‌کنن زبون‌ دهن‌شون از زبان بدن‌ شون قدرتمند‌تره اما این افراد از قدرت خارق‌العاده زبان بدن غالفن و بیشترشون در ارتباطات ضعیف عمل می‌کنن. لطفا شما این‌طوری نباشید و به زبان بدن‌تون در ارتباط موثر توجه ویژه‌ داشته باشید.

خلاصه گپی که زدیم

ما کلا در ارتباطات یک ارتباط جمعی داریم و یک ارتباط فردی که با توجه به مخاطب هدف‌مون شیوه ارتباط گرفتن متفاوته، و هر کدوم از این گروه‌ها هم خودشون به گروه‌ افراد متفاوتی تقسیم می‌شن؛مثل:کاری،خانوادگی،دوستانه،جامعه…

ارتباط کلامی یک قمست مهم از ارتباط موثر رو در برمی‌گیره اما ارتباطات موثر توسط ارتباط غیرکلامی‌ رهبری می‌شه پس باید حسابی روی این مهارت کار کنید و حواستون به زبان بدن باشه.

و در آخر برای دسترسی به آداب معاشرت‌های لازم در موقعیت‌های مختلف آموزش‌های آکادمی سخن رو دنبال کنید.

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا