مقالات

شعر پایان سخنرانی

شعر پایان سخنرانی

اشعار به گونه‌ای هستند که در روح ما نفوذ می‌کنن و ما رو ساعت‌ها و حتی سال‌ها به خودشون مشغول می‌کنن و اگه ما بتونیم از قدرت نفوذ اشعار در دل مخاطب‌هامون به خوبی استفاده کنیم می‌تونیم به راحتی در ذهن اون‌ها ماندگار بشیم. یکی از جاهایی که شعر به کمک میاد در جمع‌بندی سخنرانی است جایی که همه نگاه‌ها به ماست. اما قبل از پرداختن به موضوع شعر در پایان سخنرانی باید چند کلام در مورد فنداسیون جمع‌بندی و پایان سخنرانی باهمدیگه گفت‌گو کنیم.

مثل کارگردان نباشید

حتما براتون پیش اومده که چند ساعتی رو صرف تماشای یه فیلم سینمایی کنید و غرق در دیالوگ‌های شیرین و صحنه‌های جذاب اون بشید، ولی در آخر فیلم فقط چند ساعت هدر رفته و البته یک خاطره ناخوشایند از فیلمی بدون نتیجه براتون باقی مونده. همیشه بازار سینما پر بوده‌ است از فیلم‌هایی که در آخر تماشاگر رو به این نتیجه می‌رسونه که هیچ نتیجه‌ای در کار نیست، اما در این بین، همیشه فیلم‌هایی با پایان جذاب و البته مملو از احساسات دل تماشاگران رو می‌برند و به فیلم پرفروش سال تبدیل می‌شن.

سخنرانی یک صحنه تئاتره

سخنرانی یک صحنه تئاتره که سخنران اون رو در ذهن مخاطب خلق می‌کنه، پس حسابی حواستون رو جمع کنید تا مخاطب رو به نتیجه بدون نتیجه نرسونید. می‌خوام یه فرمولی رو باهاتون در میون بزارم که اگه در سخنرانی‌هاتون ازش استفاده کنید، دل مخاطب هاتون رو میبرید و تبدیل به قهرمان شماره یک هالیوود بر روی صحنه می‌شید. این شما و این فرمول جادویی سخنرانی:

(ارزش پایان سخنرانی = ارزش شروع سخنرانی + ۱)

 

 

پایان سخنرانی معجزه می‌کنه

بیاید اصل قضیه رو بچسبیم، مردم و مخاطب‌های ما قرار نیست که همه متن سخنرانی ما را حفظ کنن، اونا حتی بیشتر حرف‌های مهمی که میزنیم رو هم فراموش می‌کنن. و این‌جاست که حرف حساب ما، یعنی کلام نهایی و سخن پایانی قدرت خودش رو نشون می‌ده. شاید تصور عموم بر این باشه که بیشترین تمرکز مخاطب‌ها در شروع سخنرانی است، اما تجربه نشون داده که بیشترین تمرکز و توجه مخاطب‌‌ها در چد دقیقه آخر و پایان سخنرانیه.

تا اینجای کار همش از اهمیت آخر سخنرانی و نتیجه سخنرانی گفتیم الان از اهمیت این بخش آگاهیم حالا میریم سراغ اینکه این بخش با اهمیت رو به نحو احسنت بکار ببریم تا دل مخاطبان‌مون رو ببریم و تبدیل به ستاره سخنرانی بشیم.

جادوی شعر برای پایان سخنرانی

هر چقدر هم که محتوای سخنرانی‌تون با کیفیت باشه و از نظر دامنه اطلاعاتی وسیع باشه در صورتی جذاب نباشه و در آخر جمع‌بندی نشه همش از ذهن مخاطب میپره. پس چاره کار اینه که از سنجاقک‌های سخنرانی استفاده کنیم. کار سنجاقک‌‌ها اینه‌ که منظور و هدف ما رو به ذهن مخاطب سنجاق می‌کنن. یکی از قدرتمند‌ترین سنجاقک‌ها شعر هستش، شعر در پایان سخنرانی به اندازه‌ای قدرت داره که می‌تونه اثرگذاری کلام و منظور شما رو چندین برابر افزایش بده و سال‌ها در ذهن مخاطب باقی بمونه.

هر سخن جایی دارد و هر شعر مکانی

عموما شعر پایان سخنرانی به این شیوه استفاده می‌شه که سخنران یک بیت شعر داره و همه سخنرانی‌هاشو با اون تموم می‌کنه، این روش می‌تونه مفید باشه اما مورد دوم در این جا برای ما از اهمیت بیشتری برخورداره. یعنی بکار بردن اشعار مرتبط با موضوع و البته شعرهایی که کمتر دیده شده‌اند. اصل شماره یک مهارت‌های ارتباطی میگه حرف‌هایی که به زبون میارید باید متناسب با مکان و موضوع مورد بحث باشه. پیرو این اصل اگر یک شعر در جای خودش استفاده نشه اثر معکوس داره و مخاطب رو نسبت به موضوع مورد نظر به حاسیه می‌کشونه.

استفاده از شعر‌‌های مرتبط و البته زیبا در پایان سخنرانی یکی از جذاب‌ترین روش‌هاییه که می‌تونید باهاش سخنرانی‌تون رو تموم کنید. ما در این‌جا به شما شعر نمی‌دیم تا تو سخنرانی‌هاتون ازشون استفاده کنید، برای اینکار باید خودتون زحمتش رو بکشید و متناسب با موضوع سخنرانی‌هاتون یکی دو بیت شعر رو یا از گوگل یا در کتاب اشعار پیدا کنید. چون اگر همش از شعر‌هایی که این‌جا آوردیم استفاده کنید شعر‌ها تکراری می‌شن و جذابیت‌شون رو از دست می‌دن که باعث میشه قدرت نفوذشون کم بشه. پس در سخنرانی‌هاتون از اشعار (متفاوت، پرمعنای مرتبط) استفاده کنید.

همیشه راه دیگه‌ای هم هست

راه‌های زیادی برای تموم کردن سخنرانی وجود داره که ذهن مخاطب را درگیر خودش کنه، سعی کنید تک بعدی نباشید و فقط از یک روش استفاده نکنید کارهاتون رو با خلاقیت جلو ببرید و سعی کنید زود زود خودتون رو آپدیت کنید. چون در نهایت بهترین سخنرانی‌تون باید سخنرانی بعدی‌تون باشه. امیدوارم در طول این مقاله ذهنیت شما نسبت به سخنرانی‌ و البته  پایان دادنش تغییر تغییر داده‌باشم.

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا