مقالات

آداب معاشرت در دانشگاه

آداب معاشرت در دانشگاه

 

دانشگاه یکی از مکان های عمومی و همچنین رسمی است و همانند هر مکان و محیط دیگری آداب معاشرت خاص خود را می طلبد مانند:

آداب معاشرت در مهمانی

آداب معاشرت در رانندگی

آداب معاشرت در مدرسه

آداب معاشرت در مکان های عمومی

و..

دانشگاه مکانی است کاملا متفاوت با سال های پیشین تحصیل مکانی که حتی نوع پوشش در آن بسیار متفاوت با تجربیات گذشته ی ما در دوران مدرسه است و افراد با قومیت های متفاوت در آن حضور دارند پس هم اساتید و هم دانشجویان باید حقوق همدیگر را محترم شمرده و نکات خاصی را مدنظر داشته باشند هدف ما از نوشتن این مقاله بررسی یک سری از این نکات است پس لطفا با ما همراه باشید.

 

توجه به پوشش و ظاهر

  • اولین نکته توجه به پوشش و ظاهر مان است، چرا که ظاهر هر شخص نمایانگر شخصیت اوست پوشش ما باید شایستگی پوشیده شدن در محیط دانشگاه را داشته باشد. تمیز و مرتب و در عین حال کمی ساده باشد و از پوشیدن لباس های زننده و بسیار تنگ و یا لباس مخصوص کار بپرهیزیم. و خانم ها باید از آرایش های غلیظ و یا زیورآلاتی که بسیار جلب توجه می کنند استفاده ننمایند این گونه جلب توجه ها علاوه بر این که در محیط دانشگاه ظاهری ناخوشایند دارند.

وقت شناس باشید

  • وقت شناس باشیم و سعی کنیم همیشه قبل از حضور استاد در کلاس حاضر باشیم و با ورود دیر هنگام خود به کلاس برای سایر هم کلاسی هایتان ایجاد مزاحمت نکنیم.

 

سلام کردن هنگام ورود به کلاس

  • هنگامی که وارد کلاس می شویم حضور دیگران را محترم بشماریم و با صدایی رسا به همه سلام کنیم و در اولین ملاقات حتما خود را به دیگران معرفی کنیم.

 

موبایل خود را خاموش کنید

  • در کلاس هم استاد هم دانشجویان باید موبایل خود را خاموش کنند صحبت کردن با موبایل در کلاس چه از طرف استاد چه از طرف دانشجویان بی احترامی به حقوق طرف مقابل و سایرین است.

 

سکوت را رعایت کنید

  • در کلاس حتما سکوت را رعایت کنیم،  هنگامی که استاد در حال صحبت کردن و توضیح دادن مطالب است مرتب حرف هایش را قطع نکنیم حتی اگر سوال مهمی داشته باشیم آن را در گوشه ای یادداشت کرده و در زمان مناسب آن را طرح کنیم و حتما قبل از پرسیدن سوال دستمان را به نشانه ی اجازه گرفتن بالا ببریم.

 

سر کلاس با موبایل بازی نکنید

  • سرکلاس از بازی با موبایل، دسته کلید و یا هرچیز دیگری که باعث ایجاد مزاحمت برای هم کلاسی هایتان می شود خودداری کنیم و هرگز با صدای بلند نخندیم و حرف نزنیم.

 

اساتید خود را با القابی مانند استاد و دکتر صدا بزنید

  • حتی اگر رابطه ای دوستانه با استاد خود داشته باشیم از القابی مانند استاد، دکتر، ویا مهندس و… برای صدا زدنشان استفاده کنیم و از واژه ی تو مطلقا استفاده نکنیم و هنگام رویارویی با استادان خود تا زمانی که خودشان خواهان دست دادن با ما نباشند در این کار پیش قدم نشویم و تقاضای شماره تلفن یا آدرس ننماییم.

 

افراد مسن تر را در کلاس در نظر بگیرید

  • باید همواره این را در نظر داشته باشیم که در کلاس افراد سالخورده و جنس مخالف نیز حضور دارند پس حقوق آنها را محترم شمرده و از شوخی های زننده و رکیک بپرهیزیم. و یا برای ابراز احساسات از حرکات فیزیکی مثل مشت یا لگد استفاده نکنیم ویا دوست صمیمی خود را در آغوش نگیریم.

 

محیط دانشگاه را تمیز نگه دارید

  • دانشگاه مکان مقدسی است پس در تمیز نگه داشتن آن کوشا باشیم و از ریختن زباله در محیط دانشگاه خودداری کنیم و بدانیم که مصرف دخانیات در محیط دانشگاه امری است بسیار ناپسند.

 

از وسایل و امکانات دانشگاه به درستی استفاده کنید

  • در نظر داشته باشید که اموال دانشگاه در دست ما امانت هستند پس به درستی از آنها استفاده کنیم. و اگر در آزمایشگاه مشغول کار عملی هستیم در پایان کار خود حتما وسایل را سر جای خود گذاشته و محیط کارتان را تمیز نماییم.

 

به طرز ایستادن خود توجه کنید

  • فرم ایستادن ما نمایانگر شخصیت ماست، هنگام ایستادن و حرف زدن صاف بایستیم و دستان خود را در راستای بدنمان قرار دهیم و جزوات درسی را با دست حمل کنیم، مشغول صحبت شدن باکسی مخصوصا با استاد در حالی که دست به جیب هستیم و جزوات را زیربغل قرار داده ایم امری ناپسند است.

 

در راهروها در صورتی که باعث مزاحمت می شود زیاد حرف نزنید

  • هنگام خروج از کلاس در راهرو ها و راه پله ها تردد نکنیم و مشغول صحبت کردن با کسی نشویم و با این کار برای سایرین ایجاد مزاحمت نکنیم.

 

دیگران را مسخره نکنید

  • اگر سر کلاس استاد یا هر یک از هم کلاسی هایتان مرتکب اشتباهی شدند آنها را مورد تمسخر قرار ندهیم و به آنها نخندیم چرا که اگر خودمان نیز مرتکب اشتباهی شویم همین انتظار را از بقیه خواهیم داشت.

 

به قومیت های مختلف توهین نکنید

  • در دانشگاه و کلاس شما افراد با قومیت های متفاوتی حضور دارند هرگز به قومیت و ملیت کسی توهین نکنیم و یا گروه و دسته ی خاصی برعلیه کسی دائر نکنیم حتی اگر آنها عقایدی متفاوت با ما داشته باشند به آنها احترام بگذاریم.

 

نگاه خیره نکنید

  • هرگز به استاد یا هر شخص دیگری نگاه های خیره و معنادار نکنیم و با این کارمان اسباب ناراحتی کسی را فراهم نکنیم.

 

روابط عاشقانه خود را در دانشگاه مدیریت کنید

  • از یاد نبرید که دانشگاه مکان مناسبی برای ابراز علاقه کردن به جنس مخالف نیست. با این کار  فقط اعتماد دیگران نسبت به خودمان را از بین می بریم و خود را انگشت نمای همه کرده ایم و شخصیت خودمان را زیر سوال برده ایم.

 

انتقاد از اساتید در زمان مناسب انجام دهید

  • هیچ وقت به طور شفاهی و در کلاس پیش همه از استاد انتقاد نکنیم چرا که حتی اگر نیت خیری داشته باشیم ممکن است این کار ما اشتباه برداشت شده و تصویر ناخوشایندی از ما در ذهن ایشان ایجاد نماید. اگر نظر یا پیشنهادی هم داریم می توانیم به صورت کتبی و در نهایت احترام آن را با استاد خود در میان بگذاریم.

 

از عذرخواهی کردن نترسید

  • اگر خواسته یا ناخواسته اشتباهی کردیم و دیگران از رفتار ما نارحت شدند شهامت داشته باشیم و عذرخواهی کنیم. معذرت خواهی همیشه به این معنا نیست که ما مرتکب اشتباهی شده ایم، گاهی تنها به این مفهوم است که روابطمان بیشتر از غرورمان اهمیت دارد.

 

 

 

با صدای بلند آهنگ گوش نکنید

  • در کلاس و محوطه ی دانشگاه هرگز با صدای بلند آهنگ گوش ندهیم و یا آواز نخوانیم و حتی اگر قصد صدا زدن کسی که با ما فاصله دارد را داریم حتما نزدیک او برویم. و با صدای بلند این کار را نکنیم چرا که این کار ما باعث ایجاد مزاحمت برای سایرین می شود.

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا