مقالات

آداب معاشرت در مدرسه

آداب معاشرت در مدرسه

بعد از جایگاه خانواده ، مدرسه مهم ترین و اساسی ترین  نهاد برای تربیت و آموزش افراد محسوب می شود. در مدرسه علاوه بر آموزش افراد از نظر علمی باید مهارت های ارتباطی نیز در حوزه ی آموزش قرار بگیرد چرا که در جامعه ی کنونی نحوه ی ارتباط با دیگران ضرورتی است انکار ناپذیر.

دانش آموزان عزیز هنگام حضور در مدرسه باید در چهارچوب برخی از قوانین و نکاتی که از آنها با عنوان آداب معاشرت در مدرسه یاد می شود رفتار کنند و در ادامه بخشی از این قوانین و نکات را بررسی خواهیم کرد.

 

حضور به موقع در مدرسه

  1. اولا که دانش آموزان عزیز حتما باید کمی زودتر از زمان شروع کلاس ها در حیاط مدرسه حضور یابند و در صف و مراسم صبح گاهی شرکت کنند.

 

پوشیدن لباس مناسب

  1. دانش آموزان حتما باید با لباس های تمیز و مرتب وارد مدرسه شوند ،شلخته و نامرتب نباشند و اگر مدرسه لباس فرم خاصی را دارد حتما آن لباس فرم را بپوشند و نظافت شخصی را رعایت کنند ، دختران حجاب مناسب داشته و پسران حتما موی سر اصلاح شده داشته باشند.

 

احترام گذاشتن به کارکنان مدرسه

  1. در هر شرایطی باید به مدیر، آموزگاران و کارکنان مدرسه احترام بگذارند و هرگز با صدای بلند آنها را صدا نزنند.

 

نشستن سر کلاس

  1. قبل از ورود معلم به کلاس مرتب در سر جای خود بشینند و شلوغی نکنند و هنگامی که معلم وارد کلاس می شود به نشانه ی احترام از سر جای خود بلند شوند و تا زمانی که معلم به آنها اجازه ی نشستن نداده است ننشینند.

 

دقت کردن هنگام درس گفتن معلم

  1. زمانی که معلم مشغول درس دادن است تمام حواس خود را به درس بدهند و سوال های بی مورد نپرسند و شلوغی نکنند و حواس دیگران را پرت نکنند.

 

تمیز نگه داشتن مدرسه

  1. مدرسه خانه ی دوم ماست پس دانش آموزان همیشه باید محیط آن را تمیز و زیبا نگه دارند و آشغال های خود را حتما در سطل آشغال بیندازند و به درختان و فضای سبز مدرسه آسیب نرسانند و بر روی دیوارها ویا میز و نیمکت چیزی ننوشته و نقاشی نکنند .

 

حضور در کلاس

  1. در مدت زمانی که مدرسه ها بصورت رسمی دایر هستند حتما در کلاس حضور یابند و اگر مشکلی پیش آمد و یا خدای ناکرده مریض احوال شدند حتما با تلفن زدن مدیر مدرسه را در جریان قرار دهند.

 

مزاحمت ایجاد نکردن برای کلاس های دیگر

  1. زمانی که کلاس های دیگر دایر هستند و دانش آموزان به هر دلیل در سالن و راهرو ها هستند با صدای بلند حرف نزنند و بدون سروصدا رفت و آمد داشته باشند و از پنجره بیرون کلاس ها به کلاس های دیگر سرک نکشند و حواس دانش آموزان دیگر را پرت نکنند و ایجاد مزاحمت ننمایند.

 

حضور در دفتر مدرسه

  1. هنگامی که معلمان در زنگ تفریح در دفتر مدرسه مشغول استراحت هستند مزاحم آنها نشوند و اگر کار ضروری دارند و قصد وارد شدن به دفتر را دارند حتما قبل از ورود، از همه ی آموزگاران حاضر در دفتر کسب اجازه کرده و سپس وارد شوند .

 

خروج از مدرسه

  1. در مسیر ورود و خروج از مدرسه از شوخی و انجام کارهای خطرناک با سایرین خودداری کرده و همیشه رفتارهای مودبانه و شایسته داشته باشند.

 

بیرون رفتن از کلاس

  1. زمانی که قصد بیرون رفتن از کلاس را دارند برای اجازه گرفتن از معلم حتما دست خود را بالا برده و منتظر اجازه معلم بمانند زمانی که اجازه خروج داشتید بدون سرو صدا و ایجاد مزاحمت برای سایرین از کلاس خارج شوید ولی اگر اجازه خروج به شما داده نشد برای مدت طولانی دست خود را بالا نگه نداشته و به آرامی سر جای خود بنشینید.

 

آوردن گوشی به مدرسه

  1. از آوردن وسایلی همانند گوشی موبایل و یا سایر وسایلی که به درس و مدرسه مربوط نمی شوند خودداری کنند.

 

برطرف کردن مشکلات به کمک معلمان

  1. اگر دانش آموزی با سایر دانش آموزان یا دوستان خود مشکلی داشتند با یکدیگر درگیر نشوند و حتما این موضوع را با آموزگار خود یا سایر کارکنان مدرسه در میان بگذارند و اگر باعث ناراحتی کسی شدند حتما از وی معذرت خواهی کنند.

 

مسخره نکردن دیگران

  1. هرگز نباید معلم یا دوست خود را مسخره کنند و همیشه به آنها احترام گذاشته و پشت سر آنها بدگویی نکنند.

 

استفاده از بوفه

  1. زمانی که در صف ایستاده و وارد کلاس می شوند یا زمانی که در بوفه ی مدرسه مشغول خرید هستند حتما باید نوبت را رعایت کنند و اگر قصد خوردن خوراکی را دارند حتما دوستان خود و کسانی که نزدیک آنها هستند را تعارف کنند.

 

استفاده از وسایل شخصی

  1. در مدرسه حتما باید از وسایل شخصی خود مثل لیوان ، حوله و یا صابون استفاده کنند.

 

مودبانه حرف زدن

  1. اگر از معلم یا دوستان خود درخواستی دارند حتما از کلمات مودبانه ای مثل لطفا و… استفاده کنند و اگر کسی برایشان کاری انجام داد حتما از ایشان تشکر کنند.

 

 

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا