مقالات

در معرفی خود چه بگوییم؟

در معرفی خود چه بگوییم؟

هر اندازه از اهمیت معرفی خود سخن بگویم باز هم کم گفته ام. اولین مهارت در هوش کلامی و یکی از اصول مهم مهارت های ارتباطی و برقراری ارتباطی موثر نحوه ی معرفی خودمان است. اولین برخورد با افراد نشان دهنده ی ۸۰٪ شخصیت شماست . شما چه یک سخنران حرفه ای باشید و در حال سخنرانی برای عده ی زیادی از مخاطبان و چه در یک جمع خانوادگی باشید و یا دریک مصاحبه ی شغلی و یا حتی پشت تلفن و فارغ از این که  چن سال سن دارید و یا میزان تحصیلات شما چیست، در هر صورت گاهی شما نیاز دارید تا خود را به دیگران معرفی کنید و اگر هوشمندانه و حرفه ای این کار را انجام دهید می توانید ارتباط موثرترو پایدارتری با دیگران داشته باشید، پس بسیار مهم است که در معرفی خود چه بگوییم؟

 

در زیر نکاتی را ارایه می دهیم که به هرچه هوشمندانه تر شدن نحوه ی معرفیتان کمک خواهد کرد پس لطفا با ما همراه باشید:

 

به حرکات بدن و لحن صدا توجه داشته باشید

همه ی ما به طور ناخودآگاه وقتی برای اولین بار است کسی را ملاقات می کنیم در مدت زمان بسیار کوتاهی معمولا ۳۰ ثانیه نخست آشنایی با توجه به حرکات و نوع گفتار و سخن گفتن و کلماتی که بیان می کنند افراد را قضاوت می کنیم و تصمیم می گیریم که آیا سخنانشان ارزش شنیده شدن را دارند یا نه. و اینکه تصمیم می گیریم چگونه ارتباطی با آنها در آینده داشته باشیم پس علاوه بر این که بسیار مهم است که در معرفی خود چه بگوییم توجه به زبان بدن و ارتباطات غیر کلامی نیز بسیار حایز اهمیت است ، مثلا اگر در یک جمع صمیمی قصد معرفی خود را دارید می توانید با دست دادن در حالی که لبخند بر لب دارید خود را معرفی کنید.

 

با توجه به محیط سخنرانی نحوه ی معرفی خود را تغییر دهید

همان گونه که اشاره کردیم بسیار مهم است که در معرفی خود چه بگوییم و باید بدانید که هیچ الگوی خاص و از پیش تعیین شده ای وجود ندارد که شما بگویید طبق آن الگوی مشخص در هرجا و هر زمانی خود را معرفی خواهم کرد چرا که هر مکان و زمان خاصی نیازدارد تا شما به گونه ای متفاوت و مناسب با آن مکان و زمان خود را معرفی کنید. مثلا شما در سخنرانی های حرفه ای اول باید با نام خدا شروع کرده سپس مقدمه ای کوتاه داشته باشید و پس از آن به معرفی خود بپردازید ولی اگر در جمعی صمیمی همانند جمع خانواده یا دوستان اینگونه خود را معرفی کنید حتی ممکن است مورد تمسخر قرار بگیرید. و یا مثلا اگر در جمع کسبه ای که موضوع مورد بحثشان کار وفروش است درهنگام معرفی خود بگویید سلام من مدرس فلان کتاب هستم نتیجه ی خوبی نخواهید گرفت.

 

 

مخاطب خود را بشناسید 

مهم ترین نکته شناخت مخاطب است، شمای سخنران(البته در اینجا فقط منظورمان سخنرانان حرفه ای نیستند بلکه شما وقتی لازم است حتی برای یک نفر خود را معرفی کنید شما یک سخنران هستید) باید مخاطب خود را بشناسید و بدانید که آنها نیاز دارند در مورد شما چه چیزی را کسب کنند ، به یقین آنها نمی خواهند بدانند که شما چه قدر خوب هستید بلکه می خواهند بدانند که شما چه کاری می توانید برایشان انجام دهید که اگر هوشمندانه این کار را بکنید و خود را معرفی کنید در آن شرایط است که شما کار خود را به نحو احسن انجام داده اید و دیگران نیز به خوبی شما را خواهند پذیرفت.

 

 

کوتاه و مختصر خود را معرفی کنید

در آغاز لازم نیست شما تمام رزومه ی خود را بسیار طولانی بیان کنید و با این کار مخاطب را کلافه کرده و این حس را در او به وجود بیاورید که شما انسان متکبری هستید و فقط دوست دارید در مورد خودتان بگویید، زمان طلایی برای معرفی خود ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه است ، اگر بیشتر از این زمان را به معرفی خود اختصاص دهید مخصوصا زمانی که در یک مصاحبه ی کاری هستید ممکن است اطلاعاتی بیشتر از نیاز را در اختیار مصاحبه کننده قرار دهید و شاید حرفی را بزنید که نباید می زدید.

 

 

استرس را دور بیندازید

داشتن استرس در هنگام معرفی خود به دیگران مثل آب خوردن همه چیز را خراب می کند. بدون شک داشتن ترس و استرس مخصوصا زمانی که قرار است برای اولین بار در جمعی حضور یابید در همه ی افراد وجود دارد اما شما باید تمام سعی خود را کرده و در معرفی خود به دیگران بسیار مسلط و توانمند عمل کنید و بدین گونه در دل مخاطب جای بگیرید.

 

 

خود واقعی تان باشید و تظاهر نکنید

اشتباه اکثر مردم این است که در هنگام معرفی خود به دیگران سعی می کنند بسیار حرفه ای تر از چیزی که هستند به نظر برسند و تظاهر به غیر خود می کنند چرا که فکر می کنند با این کار بهتر می توانند مخاطب خود را تحت تاثیر قرار دهند و این کاملا اشتباه است شما باید خودتان باشید اما در بهترین حالت.

برای مثال فرض کنید در یک مصاحبه ی کاری هستید و شغل مورد نظر بازاریابی است ، اگر شما بگویید که من می توانم تمام محصولات شما را به فروش برسانم مطمینا از جمله ی درستی استفاده نکرده اید چون عملا چنین کاری امکان پذیر نیست اما اگر بگویید من می توانم فروش شما را تا ۲۰ درصد افزایش دهم می توانید اعتماد طرف مقابل را به دست بیاورید.

امیدوارم نکاتی که گفته شد برای شما مفید بوده و پاسخگوی خوبی برای  این سوال که در معرفی خود چه بگوییم بوده باشد .

 

 ممنون که تا پایان همراه ما بودید.

 

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا