مقالات

چگونه یک پرزنت عالی داشته باشیم؟

چگونه یک پرزنت عالی داشته باشیم؟

قبل از هر سخنی باید بپرسیم که اصلا پرزنت چیست و به چه معناست؟

اغلب افراد تصور نادرستی از واژه ی پرزنت دارند. آنها پرزنت را نوعی مکالمه ی زیرکانه و چرب زبانی برای فریب خریدار و فروش محصولات خود می دانند در حالی که اصلا این گونه نیست. پرزنت یا متقاعد کردن به این معنی نیست که مشتری را مجبور به کاری بکنیم که هیچ میل و رغبتی به آن ندارد بلکه به معنی آن است که با استفاده از تکنیک هایی اقدام به معرفی درست محصول نماییم و مخاطبان را طوری تحت تاثیر قرار دهیم که با میل خود به حرف های ما گوش دهند و از ما خرید نمایند و در نهایت منجر به رضایت هر دو طرف شود.

 

شما چه قدر با اصول پرزنت کردن آشنا هستید؟

باید بگویم پرزنت کردن اصلا کار سختی نیست اما فوت و فن هایی دارد، قبول دارید؟

 پس اگر شما نیز به دنبال جواب این سوال هستید که چگونه یک پرزنت عالی داشته باشیم؟ با ما همراه شوید…

 

مشتری را مشتاق کنید

در ابتدا باید حرفی بزنید و به مشتری نشان دهید که حرف های شما ارزش شنیده شدن را دارند و او مشتاق شود که او را پرزنت کنید. در واقع شما باید چیزی را معرفی کنید که باعث بهبود زندگیشان شود حال این پیشنهاد هرچه می تواند باشد اعم از یک پیشنهاد کاری یا هرچیز دیگری…

 

 

اعتماد مشتری را جلب کنید

اگر می خواهید در حرفه ی خود جزو بهترین ها باشید و اعتماد مشتری را جلب کنید قطعا باید نگرشی مثبت به خودتان داشته باشید و خود را متقاعد کنید که می توانید به خوبی دیگران را پرزنت کنید. داشتن این نوع نگرش قدرت و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و باعث می شود در کارتان موفق تر و بهتر عمل کنید و به گونه ای یک پرزنت عالی داشته باشید. متاسفانه اکثر مشتری ها بخاطر نگرش و رفتارهای نادرست برخی فروشندگان به هیچ فروشنده ای اعتماد ندارند مگر آنکه آن فروشنده دوستشان باشد و یا بتواند با آنها دوست شده و اعتمادشان را جلب کند.

 

دو راهکار برای جلب اعتماد مشتری:

۱-سعی کنید نقاط مشترک پیدا کنید:

زیرا افراد به شخصی که شبیه به خودشان است بهتر اعتماد می کنند. مثلا اینکه هردو در یک مدرسه درس خوانده اید و یا طرفدار یک تیم هستید و یا …..

۲-بیشتر گوش کنید و سوال بپرسید:

لحن مشاوره ای داشته باشید و سعی کنید تا مثل یک مشاورخوب به حرف های مشتری گوش دهید و از او اطلاعاتی به دست آورید ونیازش را دریابید .حتی می توانید در میان حرف های او به دنبال نقاط مشترکی بگردید که در شماره ۱ گفتیم.

 

 

نیاز مشتری را پیدا کنید

خوب گوش دادن به حرف های مشتری باعث می شود شما بفهمید مشتریتان چه نیازی دارد و برای چه پیش شما آمده است ، یقینا اگر شما نیاز مشتریتان را نفهمید به خوبی نمی توانید او را راهنمایی کنید. خودتان را دکتری فرض کنید که بیماری نزد شما آمده ،شما تا دردش را نفهمید نمی توانید داروی مناسب را برای او تجویز کنید، در مورد مشتری نیز همین گونه است اگر شما به نیاز او پی ببرید و متناسب با نیازش او را راهنمایی کنید مشتری متقاعد خواهد شد که شما قصد کمک به او را دارید و راحت تر به شما اعتماد خواهد کرد.

برای مثال اگر متوجه شدید که مشتری شما نیاز مالی دارد می توانید بگویید تخفیف هم داریم و یا می توانید قسطی پرداخت کنید و یا اگر فهمیدید که بسیار پرمشغله است و اصلا وقت ندارد می توانید بگویید ارسال با خودمان است و از این قبیل…

با فهمیدن نیاز مشتری شما می توانید یک پرزنت عالی داشته باشید.

 

 

ظاهری آراسته داشته باشید

پیشنهاد می کنم همیشه شیک و مرتب لباس بپوشید چرا که عقل مردم در چشمشان است و در اولین برخورد شما را از روی ظاهر ولباستان قضاوت خواهند کرد.

 

 

زبان بدنتان را قوی کنید

روی حرکات بدنتان کنترل کافی داشته باشید، سعی کنید تماس چشمی برقرار کنید و خوش برخورد باشید و لبخند بزنید چوم مطمینا شما نیز دوست ندارید از یک فروشنده ی اخمو خرید کنید. زبان بدن بسیار مهم است مثلا اگر شما دستانتان را در جیب بگذارید یا پشت بدنتان مخفی کنید حس ناامنی را در افراد به وجود می آورید پس طوری صاف بایستید و آرام و مطمین حرف بزنید که طرف اعتماد به نفس و صداقت را در ظاهر و حرف هایتان ببیند.

 

 

فن بیان خود را تقویت کنید

فن بیان و لحن پرزنتر بسیار مهم است چرا که اگر شما فن بیان قوی داشته باشید بهتر می توانید محصول را معرفی کرده و آن را برای مشتری جذاب نمایید، و همچنین لحن شما بسیار حایز اهمیت است زیرا فقط حرف هایی که می زنید مهم نیستند بلکه چگونه گفتنشان نیز بسیار مهم است. تا جایی که امکان دارد ساده حرف بزنید و کلمات قلمبه سلمبه به کار نبرید.

مهارت ارتباطی یک پرزنتز نیز باید در حد عالی باشد و بدین منظور پیشنهاد می کنم تا یکی از مقاله های سایت تحت عنوان  مهارت های ارتباطی که به طور بسیار مفصل این موضوع را بیان می کند مطالعه فرمایید.

 

 

مکان و زمان مناسب برای پرزنت کردن پیدا کنید

شما باید مکان و زمان مناسب برای پرزنت کردن پیدا کنید تا مشتری بتواند حرف های شما را گوش دهد و درک کند چرا که اگر در زمانی نا مناسب مثلا هنگامی که مشتری درگیر مشکلی است و حوصله ندارد ویا سرش خیلی شلوغ است و یا اگر در مکانی نامناسب مثلا هنگامی که استادی تازه از کلاس بیرون آمده و دانشجویان مشغول حرف زدن با او هستند آنها را پرزنت کنید قطعا نتیجه ی مطلوبی نخواهید گرفت چراکه آنها حتی متوجه نمی شوند شما قصد پرزنت کردن چه محصولی را داشته اید.

پس شما با در نظر گرفتن مکان و زمان مناسب می توانید یک پرزنت عالی داشته باشید.

 

 

از مشتری خود تعریف کنید

با تعریف کردن از مشتری ،به او حس برتری بدهید و این اطمینان را به او بدهید که محصول شما ، او را متمایزتر از بقیه خواهد کرد و اگر آن محصول را نداشته باشد به نوعی از قافله عقب مانده است.

 

 

یک پیشنهاد ویژه داشته باشید

پیشنها شما باید آنقدر ترغیب کننده باشد که مشتری نتواند آن را رد کند .برای مثال می توانید برای مدت کوتاهی قیمت محصولات را پایین بیاورید ، اصالت و کیفیت کالا را تضمین کنید و به مشتری این اطمینان را بدهید که در صورت عدم رضایت از محصول مبلغ پرداختی را به آنها باز خواهید گرداند و…..

 

 

به روز باشید و مرتب در حال یادگیری

آنتونی رابینز میگه اگرهمان کاری را انجام دهی که همیشه انجام می دادی، همان را به دست خواهی آورد که همیشه به دست می آوردی. پس در کارتان انعطاف داشته باشید و پیوسته در حال آموختن و یادگیری باشید و بدانید که علاوه بر راهکارهایی که در بالا ارایه دادیم راهکار های دیگری نیز وجود دارند تا به شما کمک کنند تا یک پرزنت عالی داشته باشید.

 و البته از شبکه های اجتماعی نیز غافل نشوید چراکه ایمیل و شبکه های اجتماعی یک روش عالی و به روز برای پرزنت کردن هستند.

ممنون از وقتی که برای خواندن این مقاله گذاشتید..

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا