معرفی و دانلود کتابمقالات

نمونه متن سخنرانی در همایش

نمونه متن سخنرانی در همایش

 

 

مراحل نوشتن متن سخنرانی در همایش:

 

 

همایش چیست؟

برای همایش تعاریف مختلفی وجود دارد ، اما می توان همایش را این گونه تعریف کرد: همایش رویدادی است که در آن شخصیت هایی برای بحث و تبادل نظر پیرامون یک موضوع خاص با اهدافی مشخص گرد هم می آیند. در همایش سخنرانی مختص به یک نفر نیست و چندین نفر به طور مجزا سخنرانی می کنند. البته سخنرانان فقط افراد متخصص در آن زمینه هستند واین افراد ایده های جدیدی مطرح خواهند کرد. تعداد افراد شرکت کننده در همایش می تواند از ۱۰۰ تا ۳۰۰ نفر متغیر باشد و معمولا مدت زمانی بین چند ساعت را تا یک روز را در بر خواهد گرفت. درست است که همه ی افراد در همایش سخنرانی نخواهند کرد اما در پایان همایش زمانی را به پرسیدن سوال حضار از سخنرانان اختصاص خواهند داد.

اگر شما نیز جزو کسانی هستید که برای سخنرانی در یک همایش آماده می شوید و دنبال نمونه متن سخنرانی در همایش هستید پس خواندن این مقاله را از دست ندهید .

 

متن سخنرانی در همایش ها به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

  1. بخش آغازین و شروع سخنرانی
  2. محتوای اصلی سخنرانی
  3. بخش پایانی و سوال پرسیدن حضار از شما

که در ادامه ی مطلب به بررسی این سه بخش خواهیم پرداخت.

بخش اول:

 داشتن شروعی جذاب و پرانرژی

همانند هر سخنرانی دیگری داشتن شروعی جذاب برای متن سخنرانی در همایش نیز بسیار مهم است. پس از خواندن نام و معرفی شما توسط برگزار کننده ی همایش ، با انرژی به روی سن بروید و سخنرانی خود را آغاز کنید. لازمه ی داشتن شروعی این چنین جذاب و پرانرژی آمادگی کامل شما برای سخنرانی است پس حتما مدتی قبل از برگزاری همایش خود را آماده کرده و مطالبی پیرامون موضوع مورد بحث بیابید و متن سخنرانی برای همایش خود را نوشته و آن را چندین مرتبه تمرین کنید.

 

در اینجا چند تا از بهترین روش های شروع برای یک سخنرانی جذاب در همایش را در اختیار شما قرار خواهیم داد:

  1. تشکر کردن از حضار:

 یکی از رایج ترین روش ها برای شروع سخنرانی تشکر کردن از حضار برای حضورشان در همایش است. و لازمه اگر کسی شما را به این همایش دعوت کرده است حتما ازوی به خاطر دعوتشان تشکر کنید. و همچنین اگر بزرگانی در آن همایش حضور دارند از آنها به خاطر حضورشان تشکر و قدردانی کنید.

 

  1. شروع کردن متن سخنرانی با کلمات مثبت:

 می توانید برای شروع سخنرانی خود از کلمات مثبت استفاده کنید مثلا این که بگویید چه قدر مطالب این رویداد مهم هستند و می توانند برای کار و زندگیشان مفید باشند.

 

  1. از مخاطبان خود تعریف و تمجید کنید:

 در شروع صحبت هایتان میتوانید از مخاطبان خود تعریف کنید، مثلا بگویید بسیار مفتخرم که امروز در این همایش مهم شرکت نموده و در کنار شما هستم ، بدین ترتیب حس مهم بودن را در افراد القا کرده و سخنان خود را برای آنان لذت بخش تر کنید.

 

  1. جمله ای از یکی از افراد معروف و محبوب را بیان کنید:

 شما می توانید با توجه به موضوع مورد بحثتان جمله ای از یکی از افراد سرشناس را بیان کنید.

 

 

  1. سوال پرسیدن از حضار:

شما همچنین می توانید متن سخنرانی همایش خود را با پرسیدن یک سوال از حضار شروع کنید. شما در هر حوزه ای که باشید می توانید سوالاتی مرتبط با حوزه ی کاری خود را بپرسید. به عنوان مثال می توانید بپرسید که چند نفر از شما حضار محترم درامد بیشتر از ۱۵ میلیون تومان در ماه را می خواهد؟ شما با این کار توجه حضار را متوجه خود می سازید.

 

 

  1. داستانی از خودتان تعریف کنید:

حتی سخنرانان بزرگ نیز در همایش های خود داستانی شخصی از خود را بیان می کنند. برای مثال اگر به همایش های سخنران بزرگی مثل برایان تریسی توجه کرده باشید ، همیشه درآغاز سخنرانی خود داستانی از بی پولی و ترک تحصیل از مدرسه را برای حضار تعریف می کند و با این کار نشان می دهد که برای موفق شدن پول و مدرک چندان اهمیتی ندارند. شما با تعریف کردن داستان شخصی خود حس صمیمیت را در افراد برمی انگیزید و به آنها نشان می دهید که شما نیز از جنس خودشان هستید و آنها راحت تر به حرف های شما اعتماد خواهند کرد.

 

بخش دوم:

محتوای سخنرانی

اصلی ترین بخش ، محتوا یا همان موضوع مورد بحث در همایش است. شما در این بخش مهم ترین مساله تان را بیان خواهید کرد. هر اندازه هم محتوای شما کامل و مناسب باشد اما ساختار ارایه ی آن نیز بسیار مهم است و توصیه می کنم حتما آنقدر به موضوع مسلط باشید و تمرین کنید که نیازی نباشد مطالب را از روی کاغذ بخوانید.

 برای ارایه ی خود می توانید از ابزارهای کمکی بی شماری که امروزه در دسترس هستند مانند لپ تاپ ، اسلاید ، وایت برد ، میکروفن ، نمودار و ..بهره بگیرید. استفاده از این ابزارهای کمکی امروزه بار سنگینی را از دوش سخنرانان برداشته است و استفاده از آنها باعث بهبود کیفیت ارایه ی شما می گردد و به مخاطبان کمک می کند تا مطالب را با سهولت بیشتری درک کنند. همچنین لحن و تن صدای شما نیز بسیار مهم است سعی کنید کلمات را با صدایی رسا وکمی بلند بیان کنید البته نه آنقدر بلند که باعث اذیت حضار شود. کمی بلند حرف زدن ، اعتماد به نفس و تسلط شما به موضوع را می رساند.

بخش سوم:

بخش پایانی و پرسش و پاسخ

در بخش پایانی لازم است خلاصه ای از نکات اصلی سخنرانی را بیان کنید تا سخنرانیتان را به صورت کامل به پایان برسانید.

بخش پرسش و پاسخ یکی از مهم ترین بخش های همایش است که در آن فرصتی برای شنوندگان شما برای پرسیدن سوال از شما فراهم می شود پس حتما باید از قبل خود را برای آن آماده کرده باشید. برخی از سخنرانان تمایل دارند تا سوالات شنوندگان را در میان سخنرانیشان پذیرا باشند و برخی آن را به انتهای سخنرانی موکول می کنند و این کاملا بستگی به شما دارد پس در آغاز مشخص کنید چه زمانی پذیرای سوالات شنوندگان خواهید بود.

 

 

ممنون از توجه و همراهیتان.

 

 

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا