مقالات

متن شروع سخنرانی در جلسات اداری

متن شروع سخنرانی در جلسات اداری

 

همان طور که می دانید در هر اداره ای جلسات اداری به طور روزانه ، هفتگی و یا ماهیانه برگزار می شوند و این یکی از دغدغه های همیشگی کارمندان است. صحبت کردن در جلسات اداری خود نوعی سخنرانی محسوب می شود که با توجه به نقش شما در آن اداره و زمان و موضوع مورد بحث می تواند متفاوت باشد. نحوه ی صحبت کردن در جلسات اداری در زندگی حرفه ای ما می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اظهار نظر و سخنرانی در جلسات اداری می تواند این اطمینان را به مدیران بدهد که موضوع جلسه و اهداف شرکت برای شما بسیار مهم هستند. قبول دارم متنی که برای شروع سخنرانی در جلسات اداری انتخاب می کنید بسیار مهم است اما نحوه ی بیان و یکسری نکات دیگر نیز بسیار حیاتی اند و توجه داشتن به آنها باعث افزایش کیفیت سخنرانیتان خواهد شد. لذا لازم می بینم در ابتدا مختصری این نکات را مورد بحث قرار داده و سپس به موضوع اصلی بپردازیم پس لطفا تا پایان همراه ما باشید.

آرام باشید و استرس را کنار بگذارید

ممکن است ترس از سخنرانی در ابتدای سخنرانی سراغ هرکسی بیاید ، برای داشتن یک سخنرانی موفق شما باید بتوانید بدون استرس و نگرانی سخنرانی خود را آغاز کنید چرا که آغاز سخنرانی حکم قلب برای سخنرانی شما را دارد و اگر با قدرت و اطمینان شروع شود می تواند نتیجه ای عالی در بر داشته باشد. برای کاهش استرس قبل از شروع جلسه کمی حرکات کششی انجام دهید و چند بار نفس عمیق بکشید و آب بنوشید و توصیه می کنم حتی در حین برگزاری جلسه و قبل از اینکه نوبت شما برسد نفس های عمیقتان را تکرار کنید.

تسلط کافی بر موضوع داشته باشید

راه دیگر کاهش استرس داشتن تسلط کافی بر موضوع جلسه است. باید وقتی که صحبت می کنید طوری سنجیده عمل کنید که به آنچه می خواهید بگویید کاملا واقف باشید پس حتما از قبل در مورد موضوع جلسه اطلاع کسب کرده و متن خود را آماده کنید و اگر این احتمال را می دهید که مطالبی را فراموش کنید حتما از نکات مهم یادداشت بردارید و آن را به همراه خود داشته باشید و توصیه می کنم حتما متن شروع سخنرانیتان را چندین مرتبه تمرین کنید.

البته اگر طبع شوخی دارید و جایی سوتی دادید و چیزی را فراموش کردید و یا حتی تپق زدید می توانید با یک لبخند و یک شوخی موضوع را حل و فصل کنید.

پوشش مناسب داشته باشید

درست است که متن شروع سخنرانی شما در جلسات اداری بسیار مهم است اما پوشش و ظاهر شما نیز بسیار تاثیرگذار است. لباس شما باید در نهایت سادگی بوده و همیشه اتو کرده و مرتب باشید و اگر شرکت شما آرم خاصی را دارد آن را در گوشه سمت راست کت خود نصب کنید و با این کارتان بزرگی و اهمیت شرکت را نشان دهید.  پیشنهاد می کنم در این مورد مقاله های زیر را مطالعه فرمایید :

  • پوشش حرفه ای برای خانم ها در محیط رسمی چگونه است؟
  • یک کت و شلوار استاندارد برای داشتن ظاهر حرفه ای چگونه باید باشد؟

مقدمه ی خود را تا حد امکان کوتاه انتخاب کنید

اکثر جلسات اداری به علت طولانی و روتین بودن و نداشتن نظم و ترتیب برای افراد چندان خوشایند نیستند و همه ی افراد فقط می خواهند که جلسه هرچه زودتر تمام شود و آنها به سر کار خود بازگردند. بنابراین در کل توصیه ی ما این است که جلسات اداری تا حد امکان کوتاه برگزار شوند تا باعث خستگی افراد نشوید واین نکته را در نظر داشته باشید که  اگر از پاورپوینت استفاده می کنید سعی کنید از۳ تا۵ اسلاید بیشتر نشود و زمانی بسیار کوتاه را به مقدمه و متن شروع سخنرانی خود اختصاص دهید.

کسب اجازه از بزرگان برای متن شروع سخنرانی در جلسات اداری

همان طور که قبلا نیز گفتیم راه های متفاوتی برای شروع سخنرانی وجود دارند. با یکی از راه های شروع سخنرانی مثل انتخاب یک شعردر مدح و ستایش خدا شروع کرده و سپس با کسب اجازه ازاشخاصی که مقامی بالاتر از شما در شرکت را دارند متن شروع سخنرانی خود را آغاز نمایید.

مثلا با کسب اجازه از آقای فلانی ریاست محترم فلان بخش…..

کسب اجازه از مقام های بالا و همچنین تشکر از افراد حاضر به علت حضور در جلسه می تواند بسیار خوشایند بوده و شما را از بقیه متمایز کند.

متن شروع سخنرانی خود را با طرح سوال آغاز کنید

می توانید شروع سخنرانی خود در جلسات اداری را با طرح یک سوال آغاز کنید، سوال پرسیدن در برقراری ارتباط دوستانه بسیار مهم است . شما حتی می توانید تا جملات خبری را به صورت سوال مطرح کنید مثلا به جای اینکه بگویید این دستگاه کپی ما در هر دقیقه ۶۰ صفحه کپی می گیرد می توانید بگویید آیا می دانید که یک دستگاه کپی در هر دقیقه چه تعداد صفحه کپی می گیرد ؟ باید بگویم که دستگاه ما بسیار پیشرفته بوده و در هر دقیقه ۶۰ صفحه کپی می گیرد .

استفاده از مثال ها و داستان ها برای متن شروع سخنرانی در جلسات اداری

می توانید برای متن شروع سخنرانی خود از داستان ها و مثال ها بهره بگیرید برای این کار شما می توانید از داستان هایی که قبلا در اداره برای شما رخ داده و متناسب با موضوع سخنرانیتان است استفاده کنید.

نکته ی مهم:

همیشه ساده صحبت کنید و از کلمات تخصصی و پیچیده استفاده نکنید .

انتقاد نکنید و حرفی نزنید به کسی بربخورد

همه ی افراد حاضر در جلسه را در نظر گرفته و توجه داشته باشید که داستان هایی که تعریف می کنید باعث نشود که به کسی بربخورد و در حین سخنرانی نیز از دیگران انتقاد نکنید و مسایل و مشکلات شرکت را گردن مسیولان و مدیران اداره نیاندازید .

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا