مقالات

چگونه یک بیوگرافی حرفه ای بنویسیم؟

چگونه یک بیوگرافی حرفه ای بنویسیم؟

 

اگر شما نیز به دنبال جواب این سوال هستید که چگونه یک بیوگرافی حرفه ای بنویسیم؟ پس لطفا تا ادامه ی مطلب با ما همراه باشید.

اول از همه باید به دو سوال پاسخ دهیم که اصلا بیوگرافی چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟

بیوگرافی چیست؟

بیوگرافی یا در معنایی دیگر زندگی نامه سبکی در ادبیات است که به فهرست کردن اطلاعات در مورد یک شخص مانند نام ، زادگاه ، میزان تحصیلات و دستاورد های او و…. اشاره دارد.  بیوگرافی باید شامل خلاصه ای از مهم ترین  توانایی های شما راجع به تحصیل و کار و از این قبیل باشد .شاید شما برای مدرسه یا برای یک مصاحبه ی کاری و یا حتی برای پیج اینستاگرام خود به دنبال نوشتن یک بیوگرافی حرفه ای باشید ، در هر صورت مهم این است که بدانید چگونه یک بیوگرافی حرفه ای بنویسید.

اهمیت نوشتن بیوگرافی؟

هدف از نوشتن بیوگرافی این است که به مردم نشان دهیم چه توانایی هایی داریم. شما برای اینکه استخدام شوید باید به مصاحبه دعوت شوید و لازمه ی دعوت به مصاحبه ، داشتن رزومه ای کامل و خوب است و این مطلب به خوبی اهمیت داشتن یک بیوگرافی حرفه ای را نشان می دهد.

 

توجه به مخاطب هنگام نوشتن بیوگرافی

بیوگرافی برای آن نوشته می شود که بتوانیم دیگران را از توانایی هایی که داریم مطلع سازیم پس برای این که بتوانیم یک بیگرافی حرفه ای بنویسیم ، اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این بیوگرافی را برای چه کسی می نویسید؟ شاید آن را برای یک انجمن علمی بنویسید یا برای استاد دانشگاه و یا برای یک مصاحبه ی علمی. بسته به نوع مخاطبتان طرز نوشتن بیوگرافی می تواند متفاوت باشد. برای مثال اگر برای یک کمیته ی علمی می نویسید باید توجه داشته باشید که آنها می خواهند اطلاعاتی راجع به دستاورد های علمی شما کسب کنند پس حتما باید آنها را لحاظ کنید.

 

نوشتن بیوگرافی به زبان اول شخص یا سوم شخص؟

اگر مخاطبین شما اشخاص مشخصی هستند مثل استاد یا معلم شما ، از اول شخص برای نوشتن بیوگرافی استفاده کنید ولی اگر مخاطبین شما جمع و عده ای از افراد هستند از سوم شخص استفاده نمایید.

مثالی برا ی استفاده از اول شخص: من ۳ مرتبه در مسابقات علمی دانشگاه شرکت کرده ام و ….

مثالی برای سوم شخص: علی ، ۳مرتبه در مسابقات علمی دانشگاه شرکت کرده است و….

 

عناصری که در نوشتن یک بیوگرافی حرفه ای باید لحاظ شوند شامل :

  1. ذکر نام و نام خانوادگی
  2. مدرک دانشگاهی
  3. زادگاه و محل زندگی
  4. عنوان شغلی
  5. اهداف حرفه ای
  6. مهارت ها و تخصص
  7. علایق و سرگرمی

برای این که بیوگرافی حرفه ای بنویسید ذکر این ۷ مورد ضروری است.

 

امروزه با توجه به اهمیت شبکه های اجتماعی در کسب و کارها در اینجا لازم می بینم که نحوه ی نوشتن یک بیوگرافی حرفه ای برای یک صفحه ی اینستاگرام را به صورت گام به گام برای شما توضیح دهم.

صفحه ی اینستاگرام شما باید به گونه ای باشد که هدفمند بوده و مخاطب با ورود به آن دقیقا به حوزه ی فعالیت شما پی ببرد . قدرتمندترین بیوگرافی های اینستاگرام ، حرفه ای و مختصر هستند زیرا حداکثر سقف مجاز برای نوشتن متن در قسمت بیوی اینستاگرام ، ۱۵۰ کاراکتر در نظر گرفته شده است در حالی که برای یک وب سایت شخصی هیچ محدودیتی در نظر گرفته نشده است .

 

معرفی خود

برای این که یک بیوگرافی حرفه ای بنویسیم اولین گام معرفی خودمان است ، در اولین خط از بیوگرافی نام و نام خانوادگی خود را لحاظ کنید . چون افراد اگر همه ی اطلاعات شما را فراموش کنند نام و نام خانوادگی شما را از یاد نخواهند برد. توصیه ی ما این است که حتی اگر در بالای صفحه نام و نام خانوادگی شما موجود است باز این قانون را رعایت کنید.

 

شرکت یا دستاورد های علمی خود را معرفی کنید

شرکتی که ثبت کرده اید و یا سایر شرکت ها و برندهایی که با آنها مشغول کار هستید را درج کنید.

برای مثال: پارسا عبداله پور ، مدیر مجموعه آموزشی اکادمی سخن …..

 

نام بردن از حرفه ی کنونی خود

برای نوشتن یک بیوگرافی حرفه ای ، باید وظایف اصلیتان را برای خواننده مشخص کنید ، خواننده  ی شما باید بتواند نقش و جایگاه شما در صنعتی که در آن مشغول به فعالیت هستید را بفهمد .پس باید به طور روشن و واضح فعالیتی که در شرکت ذکر شده در حال انجام دادنش هستید را ذکر نمایید.

 

ذکر دستاورد های تخصصی تان در آن شرکت

خواننده ی بیوگرافی شما برای ایجاد تفاوت میان شما و سایر متخصصان باید بداند که شما تا کنون چه تخصص هایی را کسب نموده اید پس ذکر آن تخصص ها در بیوگرافی شما الزامی است.

 

ذکر علایق و تاثیر انها در فعالیت های شما

این که چه علایقی دارید و چه اهدافی را برای آینده در سر می پرورانید باید ذکر شوند تا خواننده ی بیوگرافی شما بداند برای چه باید همکاری با شما و شرکتتان را به بقیه ترجیح دهد.

 

مثال

برای درک بهتر موضوع به عنوان یک مثال این بیوگرافی از آقای پارسا عبداله پور را نگاهی بیندازید:

« من پارسا عبداله پور هستم، مدیر مجموعه ی آموزشی آکادمی سخن ؛جایی که تلاش می کنیم با آموزش سخنرانی و مهارت های ارتباطی ضمن ارتقاء جایگاه مالی و اجتماعی افراد سهمی در بهتر کردن دنیا برای زندگی داشته باشیم.

بخشی از فعالیت های من به شرح زیر هستند:

  • نویسنده ی کتاب قطعه هایی از پازل سخنرانی
  • اجرای بیش از ۳۰۰۰ نفر ساعت کارگاه آموزشی
  • عضو باشگاه موفقان تهران
  • مدیر وبسایت com
  • مشاور شرکت بیمه ی کارآفرین »

 

سخن آخر

برای این که یک بیوگرافی حرفه ای بنویسید حتما لازم نیست تا بیوگرافی خود را بسیار طولانی نوشته و اطلاعات غیر ضروری را در آن وارد نمایید. سعی کنید بیوگرافی که می نویسید کوتاه ، مختصر و حاوی اطلاعات مفید باشد و حتما بعد از نوشتن ، آن را اصلاح کرده و از کسی که شما را می شناسد بخواهید تا یک بار آن را بخواند تا اشکالاتش را به شما بگوید.

و در پایان ممنونم که تا اینجا همراه ما بودید.

 

 

 

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا