مقالات

چگونه آداب اجتماعی را رعایت کنیم؟

رعایت آداب معاشرت درست برای همه لازم است و حتی در مواقعی نیاز به آموزش در زمینه های مختلف دارد رعایت نکات مختلف در همه کارها از لباس پوشیدن تا غذا خوردن و چگونگی استفاده از وسایل نقلیه و... شامل آداب اجتماعی می شود که رعایت آن ها نثقش مهمی در شکل گیری هویت اجتماعی ما دارد.

چقدر از آداب اجتماعی می دانید؟ از چگونه رفتار کردن در جمع های مختلف؟ آداب استفاده از وسایل مختلف؟چقدر از باید ها و نبایدهای معاشرت های اجتماعی میدانید؟

آداب اجتماعی در هر کشوری می تواند متفاوت تر از کشور دیگر باشد مثلا برداشتن کلاه در بسیاری از کشورها نشانه ادب است ولی برای مثال در غنا به جای کلاه قبای خود را پایین می اندازند در مثال دیگر در هنگام ایجاد صف در هر کاری  مردم در ایران بسیار نزدیک به می ایستند در حالی که در اروپا اگر فاصله اچتماعی رعایت نشود مردم احساس ناامنی و بی احترامی به حریم شخصی خود می کنند.

به طور کلی رعایت آداب اجتماعی در شرایط مختلف بر هر انسانی واجب است زیرا با داشتن رفتار درست به خود و دیگران احترام می گذارید.

در ادامه می خواهیم چند نمونه آداب استفاده از وسایل  و رفتار مختلف در شرایط گوناگون را بررسی کرده تا متوجه شویم در هر شرایطی باید چگونه رفتار کرد پس با ادامه مقاله با ما همراه باشید.

آداب استفاده از آسانسور چیست؟

اجازه بدهید در این مورد حالت عمومی استفاده از آسانسور در ایران را با یکدیگر بررسی کرده و بعد چگونگی استفاده درست از آسانسور را ذکر خواهیم کرد.

در ایران به صورت عمومی افراد به هنگام ورود به انتهای کابین رفته و به ترتیب افراد کنار یکدیگر قرار می گیرند به همین ترتیب دو ردیف در آسانسور پر می شود.

معمولا در کابین آسانسور مردم سعی می کنند چشم تو چشم نشوند ولی در هر حال زل زدن به یکدیگر با روشهای نادرست نیز وجود دارد.

 

 

روش درست استفاده از آسانسور:

اصول درست آداب اجتماعی برای استفاده از آسانسور به این طریق است که اگر شما به صورت یک نفره و انفرادی وارد کابین می شوید به محض ورود دکمه طبقه مورد نظر را فشرده و به انتهای کابین رفته رو به در می ایستید.

در صورت ورود گروهی به کابین آسانسور افراد به ترتیب به انتهای کابین رفته و پشت به هم می ایستند و کسی که به پنل طبقات نزدیکتر است با سوال از بقیه متوجه می شود که دیگران قصد رفتن به کدام طبقه را داشته و دکمه مربوط به آن طبقه را می فشارد، در حین رسیدن به طبقه مورد نظر نیز باید بدون تماشای دیگران منتظر باشید.

شاید با خود بگویید سوار آسانسور شدن راحت ترین کار ممکن است و نیاز به آموزش ندارد اما باید بگویم آداب اجتماعی شما در کوچکترین رفتار شما نمود پیدا کرده و شخصیت درونی شما را به نمایش می گذارد پس باید در هر کاری به رفتار خود توجه کنید.

 

 

چگونه به هنگام استفاده از وسایل نقلیه آداب اجتماعی را رعایت کنیم؟

 

 

هروقت بحث از آداب اجتماعی می شود معمولا افراد دیگری  نیز حضور و نقش مهمی دارند سرویس های عمومی، مترو و اتوبوس های شهری جزو مکان هایی هستندکه افراد دیگری هم در آنها حضور دارند و رعایت آداب اجتماعی در این مکان ها نیز بسیار مهم است از جمله آدابی که رعایت آن ها بسیار واجب است:

  • ما در اینگونه اماکن باید کمترین زحمت را از نظر چه از نظر صوتی و چه از نظر بصری و فیزیکی را ابرای بقیه شهروندان  ایجاد کنیم
  • هیچ گاه به موبایل یا وسایل شخصی دیگران زل نزنید
  • به هیچ عنوان به چهره کسی زل نزده و باعث ایجاد حس بد در همسفران خود نشوید
  • به هنگام صبحت با تلفن همراه از ایجاد صدای بلند خود داری کرده و باعث ایجاد مزاحمت در اطرافیان نشوید
  • از بغل کردن میله اتوبوس خود داری کنید

رعایت آداب اجتماعی وظیفه ای است که همه ی مردم موظف به انجام آن هستند و آداب اجتماعی هرکس نشان دهنده ی شخصیت آن فرد است

این مقاله اولین مقاله ما در رابطه با آداب اجتماعی بود در ادامه با موارد دیگری که رعایت آن ها نیز بسیار مهم است همراه شما خواهیم بود پس حتما مقاله های بعدی در رابطه با آداب اجتماعی را نیز دنبال کنید.

نمایش بیشتر

پارسا عبداله پور

من پارسا عبداله پور، نویسنده و مدرس سخنرانی و مهارتهای ارتباطی، کمک می کنم افراد موفق جامعه با جذابیت در بیان و افزایش مهارتهای سخنرانی و ارتباطی، جایگاه اجتماعی و مالی خود را ارتقا دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا